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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/118819
Title: 
As dificuldades de implantação de atividades experimentais investigativas no ensino de Química
Author(s): 
Cunha, Thais Adrianne Silva
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Dissatisfaction with certain aspects of the educational processes of the traditional teaching has always existed, and new teaching methods have been routinely studied. The experimental investigative activity is one of those alternative practices. In this type of activity the experimentation is inserted with an investigative approach, in which the student must build the concept, with proposals that represent solutions to the excited problems. In the teaching of chemistry, specifically, the need and importance of experimentation is evident, beyond motivate students, aid in the understanding of chemical concepts relating them to reality. Realizing the contributions of this methodology for teaching and learning, through this research was conducted to understand the difficulties encountered by teachers for planning and implementation of these activities in the teaching of chemistry and therefore the reasons for the dominance of traditional teaching method. The subjects were undergraduate students of chemistry course that developed and implemented differentiated learning activities for teaching and teachers who accompanied the high school students who participated in the university extension project Inclusion Science and University students and teachers from public: Teaching and Learning Chemistry focuses on research and practice”. Through the data it was possible to identify some factors that affect and hinder the implementation of experimental activities in general, not only the investigative. However, despite the difficulties experienced by undergraduates, the majority considered the activity as an alternative teaching method interesting and innovative, able to produce interest, motivation and participation of students with subsequent learning. As well as the teachers, what with all the difficulties that they had declared facing when applying experimental activities, they admitted the pedagogical... (Complete abstract click electronic access belo)
  • A insatisfação com determinados aspectos dos processos educativos do ensino tradicional sempre existiu, e novos métodos de ensino tem sido rotineiramente objeto de estudos. A atividade experimental investigativa é uma dessas práticas alternativas. Neste tipo de atividade a experimentação é inserida com uma abordagem investigativa, na qual o aluno deve construir o conceito, apresentando propostas que representem soluções para os problemas suscitados. No ensino de Química, especificamente, a necessidade e importância da experimentação é evidente, pois além de motivarem os alunos, auxiliam na compreensão de conceitos químicos relacionando-os com a realidade. Percebendo as contribuições desta metodologia para o ensino-aprendizagem, através desta pesquisa buscou-se conhecer as dificuldades encontradas pelos professores para elaboração e execução destas atividades no ensino de Química e consequentemente as razões da predominância do ensino pelo método tradicional. Os sujeitos da pesquisa foram alunos licenciandos do curso de Química que elaboraram e aplicaram atividades de ensino diferenciadas para o ensino e os professores que acompanharam os alunos do Ensino Médio que participaram do projeto de extensão universitária “Inclusão Científica e Universitária de alunos e professores da rede pública: Ensino e Aprendizagem de Química focado na investigação e na prática”. Através dos dados obtidos foi possível identificar alguns fatores que afetam e dificultam a implantação de atividades experimentais em geral, não somente as investigativas. Entretanto, apesar das dificuldades vivenciadas pelo licenciandos, a maioria considerou a atividade como uma alternativa de metodologia de ensino interessante e inovadora, capaz de produzir interesse, motivação e participação dos alunos com consequente aprendizagem. Assim como os professores, que com todas... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Issue Date: 
2009
Citation: 
CUNHA, Thais Adrianne Silva. As dificuldades de implantação de atividades experimentais investigativas no ensino de Química. 2009. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Química) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2009.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Quimica - estudo e ensino
  • Pratica de ensino
  • Solução de problemas
  • Ciencia - Experiencias
  • Aprendizagem experimental
  • Chemistry
  • Teaching
  • Student teaching
  • Problem solving
  • Science - Experiments
  • Experiential learning
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/118819
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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