You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/119209
Title: 
Dificuldades e/ou problemas de aprendizagem: concepções e práticas docentes
Author(s): 
Garcia, Luciana Cordeiro
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • It is known that some children fail to learn in school and among them are those that present difficulties and / or learning problems. At this difficulty and / or problems are attributed to various causes neurological problems, environmental or both. The areas most likely to be affected are: reading, writing and mathematics. This situation happens frequently in the daily life of schools and teachers should be prepared to work with diversity and enable the development of all, this includes having this particular part of the school population has a significant learning and an appropriate social relationship. It is therefore aim of this study, to investigate the conceptions of teachers in relation to the theme and possible practices of those in public elementary schools in Bauru city, a medium-sized city in the state of Sao Paulo, with those children who can not learn. Because it is a fact that often occurs in schools, it is necessary to investigate how teachers are working with these students since the school should ensure quality education for all and pedagogical efficiency. To obtain the data we used a questionnaire with multiple choice and essay questions, this tool was applied to a municipal school. It was noted that there is confusion between the terms learning difficulties and problems which affect the performance of teachers with these students and the working conditions of educators hinder their practices
  • É sabido que algumas crianças fracassam no aprendizado escolar e entre elas estão as que apresentam dificuldades e/ou problemas de aprendizagem. A essa dificuldade e/ou problema são atribuídas várias causas como problemas neurológicos, ambientais ou ambos. As áreas, mais comuns de serem afetadas são: leitura, escrita e matemática. Essa situação acontece com frequência no cotidiano das instituições escolares e os professores devem estar preparados para trabalhar com a diversidade e possibilitar o desenvolvimento de todos, isso inclui fazer com que essa parcela específica da população escolar tenha um aprendizado significativo e um relacionamento social adequado. Sendo assim, é objetivo desse trabalho, investigar as concepções dos docentes em relação ao tema e as possíveis práticas dos mesmos no ensino fundamental público municipal de Bauru, uma cidade de porte médio do interior do Estado de São Paulo, com essas crianças que não conseguem aprender. Por ser um fato que ocorre com frequência nas escolas, se faz necessário investigar como os professores estão trabalhando com esses alunos, já que a escola deve garantir educação de qualidade e eficiência pedagógica para todos. Para obtenção dos dados utilizamos um questionário com questões de múltipla escolha e dissertativas, esse instrumento foi aplicado em uma escola do município. Foi possível constatar que existe uma confusão entre os termos dificuldades e problemas de aprendizagem o que prejudica a atuação dos docentes com esses estudantes e que as condições de trabalho dos educadores dificultam as práticas educativas
Issue Date: 
2010
Citation: 
GARCIA, Luciana Cordeiro. Dificuldades e/ou problemas de aprendizagem: concepções e práticas docentes. 2010. . Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2010.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Aprendizagem
  • Práticas Pedagógicas
  • Learning disabilities
  • Learning problems
  • School failure
  • Pedagogical practices
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/119209
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.