You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/119449
Title: 
As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental
Author(s): 
Inácio, Amanda Kami Mura
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This research aims to show how children can learn the meaning of forgiveness in order to build their autonomy and moral . Research is essential to support teachers to work morale within the classroom with their students , so that conflicts a re minimized or even eliminated . Through Piagetian clinical method was observed and interviewed students from the first year of elementary school , trying to identify those who can take a perspective other than you r own . All this in order to inve stigate the possibility of these becoming autonomous and can measure th e consequences of their actions . To develop the moral and intellectual autonomy of the students , Piaget (1994 ) shows the importance of children to act properly by choice , not by pres sure punishments or rewards , and that they have the correct answers , not because someone showed you , but because found . Through research , we found that students are able to forgive, but often requiring that the colleague is also punished in some way. Fo r in fact the children act autonomously it is necessary that the school provides situations where they can experience the cooperation , reciprocity, mutual respect , and thus gradually build their autonomy
  • Esta pesquisa tem por objetivo mostrar como as crianças conseguem aprender o significado do perdão de forma a construir sua autonomia e moral . A pesquis a é fundamental para subsidiar o s professor e s a trabalharem a moral dentro da sala de aula com seus alunos , para que os conflitos sejam amenizados ou até mesmo abolidos . Através do método clínico piagetiano foi obs ervado e entrevistado alunos do primeiro ano do ensino fundamental I, procurando identificar aqueles que conseguem assumir uma perspectiva além da sua própria . Isso tudo afim de averiguar a possibilidade de s s e s se tornarem autônomo s , podendo medir as conse quências dos seus atos. Para desenvolver a autonomia moral e intelectual dos alunos, Piaget ( 1994 ) mostra a importância das crianças agirem corretamente por escolha própria, e não por pressão de castigos ou recompensas, e que elas tenham respostas corretas , não porque alguém lhe mostrou, mas porque as encontrou. Com a pesquisa foi possível identificar que os alunos estão aptos a perdoar, mas muitas vezes necessitando que o colega seja também punido de alguma forma. P ara que de fato as crianças ajam de forma autônoma é necessário que a escola propor cione s ituações onde eles possam vivenciar a cooperação, a reciprocidade, o respeito mútuo e deste modo, construir paulatinamente a sua autonomia
Issue Date: 
2013
Citation: 
INÁCIO, Amanda Kami Mura. As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental. 2013. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Perdão
  • Autonomia
  • Educação - Estudo e ensino
  • Ensino fundamental
  • Forgiveness
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/119449
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.