You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/120023
Title: 
Contribuições do PIBID para a formação inicial de professores: um olhar dos licenciandos em física da Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá
Author(s): 
Monsores, Danilo da Silva
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • The current work aims to analyze the contributions of PIBID for initial graduation of the teachers, in view of the undergraduates of Physics Course at UNESP Guaratinguetá . A brief literature survey about the national situation of teacher education was performed, at which the main difficulties and challenges, as well as the solutions stated in place by the government to solve them, have been highlighted. A description of the historical of PIBID at UNESP, from the institutional project to reach the subproject developed by Physics Course of Guaratinguetá, was presented. To characterize the development of the subproject, it was performed a survey on the activities performed by the PIBID’s scholars, since its implementation on campus in 2010 until the end of the year 2013, in order to map the experiences lived by program participants. These data were obtained from the analysis of reports by scholars themselves, video analyzes and record of the weekly meetings held by the group, reading electronic messages exchanged on a specific group of e-mails and written evaluations by members of the program. Completing data collection, eleven scholars undergraduates of the program were interviewed, and the results were classified by topics, defined from recurrence in the interviewees speech. The global analysis of the data was based on theoretical references commonly used in research on graduation of teachers, as Nóvoa (1992), Mizukami (2005, 2006) and Gatti (2008). The results indicate that the licensed ones see in PIBID a differentiated opportunity for initial teaching graduation, for adding practical learning experiences for students of EB within the school context, and especially for creating space for reflection on their experiences with the support of more experienced teachers, committed to the training of all involved ones
  • O presente trabalho tem o objetivo de analisar as contribuições do PIBID para a formação inicial de professores, na visão dos licenciandos do curso de Física do campus da UNESP de Guaratinguetá. Foi inicialmente feito um breve levantamento bibliográfico acerca da situação nacional da formação de professores, no qual se procurou destacar as principais dificuldades e desafios, bem como as medidas tomadas pelo governo para solucionar os problemas. Em seguida, foi apresentada uma descrição do histórico do PIBID na UNESP, partindo do projeto institucional até chegar ao subprojeto desenvolvido pelo curso de Física de Guaratinguetá. Para caracterizar o desenvolvimento do subprojeto foi realizado um levantamento das atividades realizadas pelos bolsistas do PIBID desde sua implantação no campus no ano de 2010 até o final do ano de 2013, visando mapear as experiências vivenciadas pelos participantes do programa. Esses dados foram provenientes da análise de relatórios redigidos pelos próprios bolsistas, análises de vídeos e atas das reuniões semanais realizadas pelo grupo, leitura de mensagens eletrônicas trocadas em um grupo específico de e-mails e por avaliações escritas feitas pelos integrantes do programa. Completando a coleta de dados, foram entrevistados onze licenciandos bolsistas do programa e os resultados obtidos foram agrupados por tópicos, definidos a partir da recorrência na fala dos entrevistados. A análise global dos dados foi embasada em referenciais teóricos comumente utilizados nas pesquisas sobre formação de professores, como Nóvoa (1992), Mizukami (2005, 2006) e Gatti (2008). Os resultados indicam que os licenciandos enxergam no PIBID uma oportunidade diferenciada na formação inicial para a docência, por agregar experiências práticas de ensino para alunos da EB, dentro do contexto escolar e, principalmente, por criar ... (Resumo completo, clicar acesso o eletrônico abaixo)
Issue Date: 
12-Dec-2013
Citation: 
MONSORES, Danilo da Silva. Contribuições do PIBID para a formação inicial de professores: um olhar dos licenciandos em física da Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá. 2013. 56 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.
Time Duration: 
56 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Fisica - Formação de professores
  • Física - Estudo e ensino
  • Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência
  • Licenciatura
  • Physics Study and teaching
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/120023
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.