You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/120487
Title: 
Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar
Author(s): 
Pereira, Anderson Luis
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This research aims to present the Ethnomathematics Program, created by D'Ambrosio (1984), as a proposal for the teaching of mathematics, making it contextualized, meaningful and a program able to form critical and creative citizens, capable of transform reality. By presenting from Ethnomathematics perspective the conception of the activities, scholar curriculum and current evaluation system, a possibility of innovation on nowadays education system is opened, a system that is characterized by D'Ambrosio as obsolete. For the implementation of this proposal, a change on the teacher's attitude appears as necessary, a new attitude that makes active interferences during the learning process, and uses previous knowledge acquired by the student throughout their experiences as a starting point on teaching process. The approach between Ethnomathematics perspective and Mathematics Program provides a better opportunity for the students to construct mathematical knowledge. It is important to emphasize that the Ethnomathematics is as an interdisciplinary as a transdisciplinary program, which means that the Program is not restricted just for education and development of mathematics
  • Esta pesquisa tem por finalidade apresentar o Programa Etnomatemática criado por D’Ambrosio (1984), como uma proposta para o ensino da Matemática, tornando-a contextualizada, significativa e formadora de cidadãos críticos, criativos e transformadores de sua realidade. Por meio da apresentação da concepção de atividade, currículo e avaliação, na perspectiva da Etnomatemática, abre-se a possibilidade de inovar o sistema educacional caracterizado por D’Ambrosio como obsoleto. Para a implementação dessa proposta faz-se necessária, também, uma mudança de postura do professor de forma que interfira ativamente nesse processo de aprendizagem, utilizando o conhecimento adquirido pelo aluno, ao longo de suas vivências, como ponto de partida para o ensino. A aproximação entre o Programa Etnomatemática e a Matemática dá ao aluno a oportunidade de construir o conhecimento matemático. É importante destacar que o Programa Etnomatemática é interdisciplinar e transdisciplinar, ou seja, não é voltado apenas para a educação e desenvolvimento da Matemática
Issue Date: 
19-Dec-2013
Citation: 
PEREIRA, Anderson Luis. Um estudo sobre a implementaçã odo programa etnomatemática no contexto escolar. 2013. 41 f. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2013.
Time Duration: 
41 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Matemática - Estudo e ensino
  • Etnomatematica
  • Sistemas de ensino - Projetos
  • Mathematics Study and teaching
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/120487
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.