You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/121209
Title: 
Energia, suas formas e transformações: uma abordagem contextualizada por meio de material não-formal
Author(s): 
Silva, Henrique Scicia Gabriel da
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Energy is a physical quantity very present in physics. Although extremely useful, its concept is very abstract for most students in high school and college. Identify the presence and form of energy in a given phenomenon is not simple, as there is immediate understanding on the transfer and transformation. This work emphasizes the study of mechanical energy in its different forms as well as the thermal energy, considering the possible transformations between them. To this end, use is mad of toys, exploring its potential as an alternative material to be use in supplement classroom teaching in primary and secondary levels. The proposed use of ludic pedagogy takes into account the author’s experience as an intern project Toy Scientific Department of Physics and its role as mediator in the workshops offered by the project to school at these levels
  • Energia é uma grandeza física bastante presente na Física. Embora seja extremamente útil, seu conceito também é bastante abstrato para a maioria dos estudantes de ensino médio e superior. Identificar a presença e a forma de energia em um dado fenômeno não é simples, assim como não é imediata a compreensão relativa à sua transferência e transformação. Este trabalho prioriza o estudo da energia mecânica nas suas diferentes formas bem como da energia térmica, considerando as possíveis transformações entre elas. Para tanto, faz-se uso de brinquedos, explorando seu potencial como material alternativo complementar a ser usado em sala de aula no ensino de nível básico e médio. Esta proposta de uso da ludicidade na pedagogia leva em conta a experiência do autor como estagiário do projeto Brinquedoteca Cientifica do Departamento de Física e sua atuação como mediador nas oficinas oferecidas pelo projeto aos escolares destes níveis de ensino
Issue Date: 
2011
Citation: 
SILVA, Henrique Scicia Gabriel da. Energia, suas formas e transformações: uma abordagem contextualizada por meio de material não-formal. 2011. 47 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2011.
Time Duration: 
47 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Força (Mecânica)
  • Física - Estudo e ensino
  • Energia
  • Calor - Armazenamento
  • Brinquedos educativos
  • Brinquedotecas
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/121209
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.