You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/121998
Title: 
Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras
Author(s): 
Souza, Jaqueline Silva de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This research aims to understand the formation of writer subjects and the authorship formation according to a series of activities conducted during one semester of Portuguese classes in a school of Elementary Education of Youth and Adults (EJA) in Campinas-SP. The group of students that participated in this survey was a 4th term, a group of Second Segment of the EJA, which is equal to 9th Grade of Elementary Education II. The interest in this subject arose first by understanding the need for students to be participants in school activities by establishing links between their knowledge and the topics discussed during the classes. Thus, we started from the idea of composing a newspaper, which gave us possibilities to write several genres (BAKTHIN, 1997) and several reflections. This idea was the basis for initiating the major part of the research, which was inspired by the idea of collaborative action research (ELLIOTT, 1998; STENHOUSE, 2008; FIORENTINI, 2008) in partnership with the Portuguese teacher of that school. The data were also produced from the researcher personal journal and personal diaries written by students who participated in this research. Finally, the data analysis was performed from the evidential paradigm (GINZBURG, 1989)
  • Esta pesquisa tem como principal objetivo compreender a formação de sujeitos escritores e a constituição da autoria, a partir de uma série de atividades realizadas durante um semestre letivo, nas aulas de Língua Portuguesa de uma escola de Ensino Fundamental da Educação de Jovens e Adultos (EJA) em Campinas-SP. A turma que participou desta pesquisa foi um 4º Termo, uma turma do Segundo Segmento do EJA, que equivale ao 9º Ano do Ensino Fundamental II. O interesse por esta temática surgiu primeiramente por compreender a necessidade de os alunos serem partícipes das atividades escolares estabelecendo relações entre os seus saberes com os temas abordados durantes as aulas. Assim, partimos da ideia de compor um jornal, o que foi abrindo possibilidades para a escrita de diversos gêneros textuais (BAKTHIN, 1997) e diversas reflexões. Essa ideia serviu de base para desencadear grande parte das atividades da pesquisa, que foi inspirada no conceito de pesquisa-ação colaborativa (ELLIOTT, 1998; STENHOUSE, 2008; FIORENTINI, 2008) em parceria com a professora de Língua Portuguesa da referida escola. Os dados também foram produzidos a partir de um diário de campo da pesquisadora e diários pessoais escritos pelos alunos participantes desta pesquisa. Por fim, a análise dos dados foi realizada a partir do paradigma indiciário (GINZBURG, 1989)
Issue Date: 
18-Aug-2014
Citation: 
SOUZA, Jaqueline Silva de. Jovens e adultos: autores de suas próprias palavras. 2014. 121 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2014.
Time Duration: 
121 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Adult education
  • Educação de adultos
  • Escritores
  • Redação
  • Diarios
  • Cronicas
  • Redação de textos jornalisticos
  • Disciplina escolar
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/121998
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.