You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122049
Title: 
Violência escolar e a expectativa de comportamento feminino: percepções de professores/as e diretores/as presentes nos registros de cadernos de ocorrência
Author(s): 
Herminio, Ana Beatriz
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • The truth is that the violence, in educational institutions, has been one of the biggest concerns and has produced a lot of discussion through the school's actors and education researchers. The ”occurrence book”, becomes a rich material to understand the school routine, its interpersonal relationships and how the teachers and the Board use it to try to ensure discipline and harmony on this environment. In this context, the issue of gender has tightly appeared on school routine either by curricular programme, (that keeps the social standard differences between boys and girls), or by the expectations and the way that teaching institutions expect them to behave. Thus, this research aims to understand school violence with girls as protagonists, according to the reports on occurrences books and the expectation of female behavior by teachers who most register on these books. This research uses:qualitative approach (with stamp in the documentary research), content analysis and took the interviews as an instrument. This, was realized within two public elementary schools cycle II (1and 2) from a city in the countryside of São Paulo and used 22 occurrence books during 2011 and 2012, but kept focus in physical and psychological violence records with girls as protagonists between the 7th and 9th grade. 14 people were interviewed, 4 teachers and 3 members of School Board 1 and 4 teachers and 3 members of School Board 2
  • É certo que a violência presente nas instituições de ensino tem sido motivo de preocupação e discussões por parte dos atores da escola e pesquisadores em educação. O caderno de ocorrências se torna um material rico para se entender o cotidiano da escola, suas relações interpessoais e como corpo docente e Direção o utilizam a fim de tentar garantir a disciplina e harmonia nesse ambiente. Nesse contexto, a questão do gênero tem aparecido com bastante força no cotidiano escolar seja pela questão curricular que mantém padrões sociais diferenciando meninos de meninas seja nas expectativas de papeis e dos modos como a instituição escolar espera que eles se portem. Sendo assim, esta pesquisa tem por objetivo compreender a violência escolar com meninas como protagonistas a partir dos registros em cadernos de ocorrência e da expectativa de comportamento feminino por parte dos professores que mais registram nesses livros. Esta pesquisa se utiliza da abordagem qualitativa, com cunho na pesquisa documental, análise de conteúdo e teve como instrumento as entrevistas. Ela se deu em duas escolas públicas de ensino fundamental ciclo II de uma cidade do interior paulista e utilizou 22 cadernos de ocorrência nos anos de 2011 e 2012, porém, manteve o foco em registros de violência física e psicológica, com meninas como protagonistas, entre o 7º e 9º ano. Foram entrevistadas 14 pessoas, sendo 4 professoras e 3 integrantes da Direção da Escola 1 e 3 professoras, 1 professor e 3 integrantes da Direção da Escola 2
Issue Date: 
1-Sep-2014
Citation: 
HERMINIO, Ana Beatriz. Violência escolar e a expectativa de comportamento feminino: percepções de professores/as e diretores/as presentes nos registros de cadernos de ocorrência. 2014. 118 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2014.
Time Duration: 
118 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • School discipline
  • Disciplina escolar
  • Violencia escolar
  • Adolescentes (Meninas)
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/122049
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.