You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122253
Title: 
Concepções e práticas declaradas de ensino e aprendizagem com TDIC em cursos de Licenciatura em Matemática
Author(s): 
Lopes, Rosemara Perpetua
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Abstract: 
  • The present research enrolled in the line “Formative Practices and Processes in Education” was originated in the Master program research through document analysis that indicated two Mathematics major courses from a Sao Paulo State university, as those that foresaw the training for the use of Digital Information and Communication Technology (DICT) in their pedagogical projects. Starting from these results, one aims to clarify how this training occurs. One supports the hypothesis that features separate settings at the documental level and at the level of practice declared by the individuals. Therefore, one has as main objective investigate the training referred at the concrete level of the courses, according to the declared concepts and practice of the protagonists. The specific objectives are: analyze how the joint occurs between mandatory and optional subjects, pointed in the projects as a means to promote such training; identify the conceptions of student teachers about teaching and learning with DICT; highlight the conceptions of trainer teachers and course coordinators about teaching with DICT; investigate situations that, from the point of view of the individuals, have provided training in the use of technology. To achieve these goals, one develops a qualitative study with a questionnaire to students in the last year course in 2011, and semi-structured interviews of the teachers who taught subjects involved in training these students, and course coordinators of the referred courses. Concerning the objectives, the research question and hypothesis, it appears that the planned joint in the educational projects does not occur in these courses. The conceptions are analyzed regarding the pedagogical approach as instructionist or constructionist, and the opening, understood as “predisposition to”, as optimist, pessimist or realistic...
  • Esta pesquisa, inscrita na Linha “Práticas e Processos Formativos em Educação”, tem origem nos resultados da investigação realizada no Mestrado, por análise documental, que apontaram dois cursos de Licenciatura em Matemática de uma universidade pública do Estado de São Paulo como aqueles que previam a formação para o uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) em seus projetos pedagógicos. Partindo de tais resultados, busca-se responder como essa formação ocorre. Sustenta-se a hipótese de que apresenta configurações distintas no plano documental e no plano da prática declarada pelos sujeitos. Assim, tem-se como objetivo geral investigar a formação mencionada no plano concreto dos cursos, segundo as concepções e práticas declaradas daqueles que a protagonizam. Os objetivos específicos consistem em: analisar como ocorre a articulação entre disciplinas obrigatórias e optativas, apontada nos projetos como meio para a promoção dessa formação; identificar as concepções dos licenciandos sobre ensino e aprendizagem com TDIC; evidenciar as concepções dos professores formadores e dos coordenadores de curso sobre ensinar com TDIC; investigar situações que, do ponto de vista dos sujeitos, propiciaram formação para o uso das tecnologias. Para atingir esses objetivos, desenvolve-se uma pesquisa de cunho qualitativo, com aplicação de questionário aos formandos em 2011, e de entrevista semiestruturada, aos professores que ministraram disciplinas envolvidas na referida formação a esses alunos e às coordenadoras dos referidos cursos. Em atenção aos objetivos, à questão de pesquisa e à hipótese, constata-se que a articulação prevista nos projetos pedagógicos não ocorre nos cursos...
Issue Date: 
9-Oct-2014
Citation: 
LOPES, Rosemara Perpetua. Concepções e práticas declaradas de ensino e aprendizagem com TDIC em cursos de Licenciatura em Matemática. 2014. 547 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
Time Duration: 
547 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Educação
  • Professores - Formação
  • Matemática - Estudo e ensino
  • Licenciatura
  • Comunicação e tecnologia
  • Education
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/122253
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.