You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122307
Title: 
Literatura, cinema e outras arquiteturas textuais: algumas considerações sobre teorias da adaptação
Author(s): 
Hattnher, Alvaro Luiz
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0103-815X
Abstract: 
  • Studies investigating the relationship between literature and film have been largely oriented by an analysis vector which always departs from literary texts towards films. Moreover, the overwhelming majority of criticism done by renowned theorists such as Robert Stam and Brian McFarlane approaches almost exclusively texts considered canonical. This reveals an overemphasis on the notion that the “primordial” text in a study of adaptation should be the literary text. This essay discusses some of those concepts, challenging the “binary” models in adaptation studies and showing how the vectors of analysis can be usefully reversed, for example, starting from films to literature and to other textual architectures. This approach, shared by theorists such as Linda Hutcheon (2006) and Thomas Leitch (2007), rejects old notions that guided comparisons between literary and filmic texts, such as fidelity and equivalence, replacing them with intertextuality and transmedia storytelling.
  • Os estudos que investigam as possíveis relações entre literatura e cinema têm se orientado, em grande parte, por um vetor de análise cujo sentido é sempre o do texto literário na direção do texto fílmico. Além disso, a grande maioria das análises feitas por teóricos renomados como Robert Stam e Brian McFarlane aborda tão exclusivamente textos literários que se poderiam chamar de canônicos. Isso revela uma ênfase excessiva na noção de que o texto “primordial” em um estudo de adaptação deva ser o texto literário. Este ensaio pretende discutir algumas dessas concepções, contestando os modelos “binários” de estudos de adaptação e mostrando de que maneira os vetores de análise podem ser proveitosamente invertidos, por exemplo, partindo-se do cinema para a literatura e outras arquiteturas textuais. Essa orientação, partilhada por teóricos como Linda Hutcheon (2006) e Thomas Leitch (2007), rejeita antigas noções que pautavam as comparações entre obras literárias e fílmicas, tais como fidelidade e equivalência, substituindo-as por intertextualidade e transmidialidade
Issue Date: 
2013
Citation: 
Itinerarios, n. 36, p. 35-44, 2013.
Time Duration: 
35-44
Keywords: 
  • Adaptação
  • Fidelidade
  • Intertextualidade
  • Narrativa Transmidiática
  • Adaptation
  • Fidelity
  • Intertextuality
  • Transmedia Storytelling
Source: 
http://seer.fclar.unesp.br/itinerarios/article/view/6391
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/122307
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.