You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122389
Title: 
Windows into Elementary Mathematics:Alternate public images of mathematics and mathematicians
Other Titles: 
Janelas para Matemática Elementar: imagens públicas alternativas de matemática e matemáticos
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1517-4492
Abstract: 
  • Research on students’ (and teachers’) images of mathematics and mathematicians reveals a number of stereotypical images, most of which are negative. In this paper we present an overview of some these images and stereotypes and consider the questions: (1) how might the image of mathematics and mathematicians be a problem in mathematics education, and (2) what can be done to remedy the situation? Also, we consider an outreach project called Windows into Elementary Mathematics. In this project mathematicians are interviewed about their perspectives on elementary mathematics topics and their interviews are videotaped and are posted online, along with supporting images and interactive content. In this context we consider the questions: (3) what is the Windows project about, and (4) how might it offer an alternate (and perhaps better) image of mathematics and mathematicians? Lastly, we share an example where activities from the project were used in a math-for-teachers course.
  • Pesquisas sobre as imagens de estudantes e professores sobre matemática e sobre matemáticosrevelam uma série de imagens estereotipadas, das quais muitas são negativas. Neste artigo, apresentamosuma visão geral de algumas dessas imagens e estereótipos e consideramos as seguintes questões: (1)Como a imagem da matemática e dos matemáticos pode ser um problema em educação matemática,e (2) o que pode ser feito para melhorar a situação? Além disso, consideramos um projeto de extensãochamado de “Janelas para Matemática Elementar”. Neste projeto, matemáticos são entrevistados sobresuas perspectivas sobre tópicos de matemática elementar e suas entrevistas são fi lmadas e publicadason-line, junto com fi guras de apoio e conteúdos interativos. Neste contexto, consideramos as seguintesperguntas: (3) sobre o que se trata o projeto “Janelas”, e (4) como ele poderia oferecer uma alternativa(talvez melhor) sobre a imagem da matemática e de matemáticos? Finalmente, compartilhamos umexemplo, o qual as atividades do projeto foram usadas em um curso de matemática-para-professores.
Issue Date: 
2010
Citation: 
Acta Scientiae, v. 12, n. 1, p. 8-23, 2010.
Time Duration: 
8-23
Keywords: 
  • Mathematics Education
  • Image of Mathematicians
  • Elementary Mathematics
  • Virtual Learning Objects
Source: 
http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/2
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/122389
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.