You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122514
Title: 
As orações subordinadas substantivas em função de sujeito: questões de ensino
Other Titles: 
Subordinate clauses acting as subject: ussues related to teaching
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1981-5239
Abstract: 
  • This paper attempts to answer how the descriptive analysis of the substantive subordination clauses made within the realm of academic research can contribute to the effective teaching of those structures in the Elementary School. After showing how the subordination has been treated in grammar school and textbooks and pointing at some recurring problems in the presentation of the subject, we present the treatment of subordinate clauses with the function of subject in two descriptive grammars of Portuguese, in order to ascertain to what extent the relevant aspects of the description of those clauses are related to the traditional way of teaching. From those descriptive works, we selected some functional features considered to be essential for the treatment of the subject in the Elementary School.
  • Este trabalho procura responder como a descrição das orações subordinadas substantivas, feita no âmbito acadêmico, pode contribuir para o ensino dessas estruturas no âmbito escolar. Depois de mostrar como a subordinação vem sendo tratada em gramáticas escolares e em livros didáticos usados no segundo ciclo do Ensino Fundamental e apontar alguns problemas recorrentes no tratamento do tema, apresentamos o tratamento dado às orações subordinadas substantivas em função de sujeito em duas gramáticas descritivas do português, com o propósito de verificar em que medida os aspectos relevantes da descrição dessas orações estão relacionados ao modo tradicional de ensino. A partir desses trabalhos descritivos, selecionamos algumas características funcionais que consideramos essenciais para o tratamento do tema no ensino escolar.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Letras & Letras, v. 29, n. 2, 2013.
Keywords: 
  • subordinação
  • oração subjetiva
  • ensino
  • Subordination
  • teaching
  • textbooks
  • Portuguese
Source: 
http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/issue/view/1098
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/122514
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.