You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/122552
Title: 
Uma proposta de oficina de coloração de mapas e grafos para o ensino fundamental e médio
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Escola Estadual Pio X
ISSN: 
1984-3534
Sponsorship: 
  • Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
  • Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Abstract: 
  • We propose in this paper activities and a discussion of the experience obtained with a workshop on Coloring Maps and Graphs for students of elementary and high school in São Jose do Rio Preto/SP. The idea of presenting this topic for students of these school levels was motivated mainly by the work of Jurkiewicz (2002, 2004) that, since 2002, has offered to bring additional knowledge of Discrete Mathematics (mostly graph theory) for students of public high school in Rio de Janeiro. The proposed workshops were very productive and allowed the analysis of students behavior when faced with extracurricular topics. The presentation of extra Discrete Mathematics topics at this level of study is important not only to motivate future studies but also to train citizens to be able to understand the complexities of today's world.
  • Apresentamos neste artigo propostas de atividades e uma discussão da experiência obtida com a realização de uma Oficina de Coloração de Mapas e Grafos para o Ensino Fundamental e Médio em uma escola pública de São José do Rio Preto/SP. A idéia de apresentar este tópico para alunos deste nível escolar foi motivada principalmente pelos trabalhos de Jurkiewicz (2002, 2004) que desde 2002 se propôs a levar conhecimentos adicionais da Matemática Discreta (principalmente grafos) para a sala de aula do Ensino Médio de escolas do Rio de Janeiro. As oficinas realizadas foram produtivas e permitiram analisar o modo como os alunos de diferentes faixas etárias se comportam diante da aprendizagem de conteúdos extracurriculares. A apresentação de tópicos adicionais da Matemática Discreta no nível pré-universitário é de extrema importância, não apenas como motivação para estudos futuros, mas também para formação de cidadãos aptos para entender as complexidades do mundo atual.
Issue Date: 
2010
Citation: 
Pesquisa Operacional para o Desenvolvimento, v. 2, n. 3, p. 216-225, 2010.
Time Duration: 
216-225
Keywords: 
  • coloração em grafos
  • oficinas de ensino
  • conteúdo extracurricular
  • graph coloring
  • education workshop
  • extracurricular topics
Source: 
http://www.podesenvolvimento.org.br/inicio/index.php?journal=podesenvolvimento&page=article&op=view&path%5B%5D=67
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/122552
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.