Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/123818
- Title:
- Concepções epistemológicas que fundamentam práticas educativas do professor de berçário: contribuições de uma leitura piagetiana
- Custódio, Keila Beatriz Fernandes
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- This research is linked to the line of research Childhood and Education, of the Post-Graduate Education - Master - Faculty of Science and Education - FCT / UNESP Campus of Presidente Prudente. Aims to investigate which one (s) paradigm (s) epistemological (s) have guided the pedagogical practice of nursery teachers in early childhood education, in their work with children, to understand the functions of care and education as inseparable actions, so to meet a service that actually consider as subjects of rights. Failure to understand the importance of this relationship can generate routinization of basic actions not contextualized; so, try using the Piagetian view of the action as an essential tool in child development, seeking to identify the theoretical implications of the epistemological implications diagnosed in observed practices, believing that the commitment of teachers investigated certain epistemology not known, can result in determination - not the only - in the pedagogical practice. For the research that is characterized as a case study with a qualitative approach, the following methodological tools were selected: literature / document analysis, observation and questionnaire. These resources allowed the organization of data in four categories of analysis: ¬- the teacher's epistemology: conceptions of knowledge; - Teachers' conceptions of the practice: the reveal of epistemology; - Epistemological dimension: teacher and child relationship; - The care-educate the little child's daily life: understanding manifested in the teacher's epistemology...
- A presente investigação vincula-se à linha de pesquisa Infância e Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado - da Faculdade de Ciências e Educação - FCT/UNESP- Campus de Presidente Prudente. Tem como objetivo investigar qual(is) paradigma(s) epistemológico(s) têm orientado a prática pedagógica dos professores de berçário na Educação Infantil, em sua atuação junto às crianças, se compreendem as funções do cuidar e educar como ações indissociáveis, de modo a concretizar um atendimento que as considere de fato como sujeitos de direitos. A não compreensão da importância dessa interrelação pode gerar rotinização de ações básicas não contextualizadas; assim, procuramos utilizar a perspectiva piagetiana da ação como instrumento essencial no desenvolvimento infantil, buscando identificar as implicações teóricas dos envolvimentos epistemológicos diagnosticados nas práticas observadas, por acreditar que o compromisso dos professores investigados com determinada epistemologia não conhecida, pode redundar em determinação - não a única - na prática pedagógica. Para a realização da pesquisa que se caracteriza como estudo de caso, com abordagem qualitativa, foram selecionados os seguintes instrumentos metodológicos: pesquisa bibliográfica/análise documental, observação e questionário. Tais recursos possibilitaram a organização dos dados em quatro categorias de análise: - a epistemologia do professor: concepções sobre o conhecimento; - concepções do professor em relação à prática: o revelar da epistemologia; - a dimensão epistemológica: relação professor e criança; - o cuidar-educar no cotidiano da criança pequenina: compreensão manifesta na epistemologia do professor...
- 22-Dec-2014
- CUSTÓDIO, Keila Beatriz Fernandes. Concepções epistemológicas que fundamentam práticas educativas do professor de berçário: contribuições de uma leitura piagetiana. 2014. 192 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
- 192 f.
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Educação
- Epistemologia
- Educação de crianças
- Berçarios
- Professores
- Ensino
- Creches
- Education
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/123818
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.