You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124353
Title: 
Discurso e identidade feminina na mídia impressa: a evolução da mulher no mercado de trabalho
Author(s): 
Souza, Ariane Soares de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • The female identity in relation to the multiplicity of roles of contemporary women and their evolution in the labor market is the focus of the work that is developed from studies of French line Discourse Analysis refered to Michel Pêcheux and Michel Foucault. The objective is to reflect on the discursive mechanisms of print media, focusing on Veja magazines covers, which, by its verbal and visual language, constructs meaning effects and disseminates certain social thruths about the female changes. Considering that this media aspect plays an important role on society's opinion formation, it is worth to investigate, analyse and describe the elements present on the covers, as seduction and persuasion objects. The work analysis material is formed by six covers published by Veja magazine in the period of 1968-2012, which raise the theme of women in the labor market and show us their evolution and the changes in the representations about the female universe and the work in society
  • A identidade feminina no que tange à multiplicidade dos papéis da mulher contemporânea e sua evolução no mercado de trabalho é o tema central do trabalho que se desenvolve a partir dos estudos da Análise do Discurso da linha francesa de Michel Pêcheux e Michel Foucault. O objetivo é refletir os mecanismos discursivos da mídia impressa, focalizando as capas da revista Veja, que por meio de sua linguagem verbal e visual constroem efeitos de sentido e disseminam determinadas verdades sociais quanto a transformação do sexo feminino. Considerando que essa vertente da mídia exerce um papel importante na formação da opinião da sociedade, vale investigar, analisar e descrever os elementos presentes nas capas, como objetos de sedução e persuasão. O material de análise do trabalho é constituído por seis capas publicadas pela revista Veja no período de 1968-2012 que abordam a temática da mulher no mercado de trabalho, que nos mostram a sua evolução e as mudanças nas representações sobre o universo feminino e o trabalho na sociedade
Issue Date: 
2-Feb-2015
Citation: 
SOUZA, Ariane Soares de. Discurso e identidade feminina na mídia impressa: a evolução da mulher no mercado de trabalho. 2014. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2014.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Análise do discurso
  • Comunicação de massa e mulheres
  • Mulheres - Identidade
  • Mulheres - Emprego
  • Women Employment
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/124353
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.