You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124437
Title: 
O problema da formação (bildung) em Sobre o futuro dos nossos estabelecimentos de ensino, de Nietzsche
Author(s): 
Rodrigues, Eduardo José Lobo
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • It is investigating the conferences, spoken by F. Nietzsche, entitled On the future of our Educations Institutions the problem of formation (Bildung) that is discussed by Nietzsche as a criticism of the German educational model. Such criticism seeks to highlight that educational institutions do not promote the formation of an authentic culture to young people, both in the system and the junior college, but a preparation for professional activities and the market system. The educational model of the German state tends to promote the extension and maximum magnification of culture, and the tendency to reduce, to the weakening of the culture itself. Nietzsche thus draws a distinction between professional institutions, these institutions for the necessities of life, and cultural institutions. The definition of culture proposed by Nietzsche departs from modern dogmas and principles, taking the idea of true and instinctive understanding of nature, the Greek model and the German neo-humanism.
  • Trata-se de investigar nas Conferências, pronunciadas por F. Nietzsche, intituladas Sobre o futuro de nossos estabelecimentos de ensino o problema da formação (Bildung) que é discutida por Nietzsche como uma crítica ao modelo educacional alemão. Tal crítica procura evidenciar que os estabelecimentos educacionais não promovem a formação de uma cultura autêntica aos jovens, tanto no sistema ginasial como no universitário, mas sim uma preparação para as atividades profissionais e para o sistema do mercado. O modelo de educação do Estado alemão tende a promover a extensão e à ampliação máxima da cultura, e a tendência à redução, ao enfraquecimento da própria cultura. Nietzsche propõe assim uma diferenciação entre as instituições profissionais, ditas instituições para as necessidades da vida, e as instituições de cultura. A definição de cultura proposta por Nietzsche se afasta dos dogmas e princípios modernos, tomando a ideia de compreensão verdadeira e instintiva da natureza, do modelo grego e do neo-humanismo alemão.
Issue Date: 
4-Mar-2015
Citation: 
RODRIGUES, Eduardo José Lobo. O problema da formação (bildung) em Sobre o futuro dos nossos estabelecimentos de ensino, de Nietzsche. 2015. 146 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2015.
Time Duration: 
146 f. :
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Nietzsche, Friedrich Wilhelm 1844-1900
  • Educação
  • Estado
  • Cultura
  • Natureza - Estudo
  • Nature study
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/124437
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.