You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124552
Title: 
Formação inicial de professores de ciências: reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura
Other Titles: 
Pre-service science teacher training: reflections from the approaches to teaching and learning strategies in a degree course
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1982-5153
Abstract: 
  • We developed a case study aimed to identify and to analyze how the approach to teaching and learning strategies occurs in a science teaching degree course and what are the possible influences of this formation on the pedagogical practice of these educators. The analysis focused on documents, questionnaires and interviews with lecturers and students. There is reduced diversity of strategies in the disciplines of the specific area, with prevalence of expository classes and of laboratory, and the lecturers seem to believe that a good knowledge of specific content is enough for teaching. Despite that pedagogical disciplines do explore diverse practices, many students incorporate the academic view prevailing in the course, repeating the model of their lecturers. We stress the need for initial teacher training to take into account both aspects, the domain of the specific contents and the best ways to mediate them, forming intellectuals able to discuss and to redraw their educative actions in a perspective of transformation of the reality.
  • Desenvolvemos um estudo de caso que teve como objetivo identificar e analisar como ocorre a abordagem de estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura em ciências e quais as possíveis influências dessa formação sobre a prática pedagógica dos educadores. A análise incidiu sobre documentos, questionários e entrevistas com docentes e discentes. Há reduzida diversidade de estratégias nas disciplinas de área específica, com predomínio de aulas expositivas e de laboratório, e os docentes parecem acreditar que, para lecionar, basta um bom preparo em termos de conteúdos específicos. Apesar das disciplinas pedagógicas explorarem práticas diversificadas, muitos licenciandos incorporam a visão acadêmica predominante no curso, repetindo o modelo dos professores que tiveram. Apontamos a necessidade de que a formação trabalhe tanto o domínio dos conteúdos específicos como das melhores formas de mediá-lo, formando um intelectual capaz de discutir e reelaborar suas ações educativas em uma perspectiva de transformação da realidade.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Alexandria, v. 7, n. 2, p. 221-249, 2014.
Time Duration: 
221-249
Keywords: 
  • Science education
  • Pre-service teacher training
  • Teaching and learning strategies
  • Ensino de ciências
  • Formação inicial de professores
  • Estratégias de ensino e aprendizagem
Source: 
https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38225
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/124552
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.