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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124556
Title: 
Olhares acerca da construção cotidiana de uma escola do campo
Other Titles: 
Looks about the daily construction of a rural school
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
1518-7926
Abstract: 
  • The education of children and youth in the rural areas, with the social movements of struggle for land, returns to a place of relevance and is repositioned on the political agenda. This study aims to analyze the process of development and implementation of a pilot project of schools in the rural area of the city of Araraquara, focusing on the subjects’ perception of the region. We adopted a qualitative ethnographic approach, with the following instruments of data collection: participant observation and semi-structured interviews. It was found that the project which was built through a process of struggle of a community in an adversarial relationship with the municipal government, which itself is struggling in an exercise of cultural emancipation and the construction of citizenship. Thus it finds itself in a habit of cultural resistance and in areas that has its effects on representation and social transformation within the community. Notwithstanding, those who participated in the process of the struggle and implementation have been transformed along the way, salvaging their self-esteem, history and a sense of belonging to a community.
  • A educação das crianças e jovens do campo, com os movimentos sociais de luta pela terra, volta a ocupar um lugar de relevância, sendo reposicionadas na agenda política. Este estudo tem como objetivo analisar o processo de elaboração e implementação de um projeto político-pedagógico para as escolas do campo do município de Araraquara, tendo como foco a percepção dos sujeitos do campo. Adotou-se uma abordagem qualitativa de cunho etnográ co, tendo como instrumentos de coleta de dados: observação participante e entrevistas semiestruturadas. Constatou-se que projeto que foi construído através de um processo de luta de uma comunidade, em uma relação contraditória com o Poder Público Municipal, sendo esta luta em si um exercício de emancipação cultural e de construção da cidadania. Assim, constitui-se em uma prática de resistência cultural e de espaços que possuiu seus efeitos de representação e transformação social dentro do próprio assentamento. Mesmo porque, aqueles que participaram do processo de luta e implementação transformaram-se ao longo do mesmo, resgatando sua auto-estima, história e sentimento de pertença a um coletivo.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Educação em Revista, v. 12, p. 59-74, 2012.
Time Duration: 
59-74
Keywords: 
  • Social movements
  • Rural schools
  • Project of schools
  • Educação do campo
  • Movimentos sociais
  • Projeto político-pedagógico
Source: 
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/2487
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/124556
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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