Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124668
- Title:
- Televisão digital interativa na educação: desenvolvimento de um conteúdo. complementar ao ensino
- Digital television education: a supplementary teaching content
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 1982-5587
- This work had as objective the development of a prototype of educational content, as an experimental process, making use of resources from Interactive Digital TV. The characteristics of interactive digital terrestrial television are presented, in the form of a media mode capable of performing as a complementary source to education. The methodology used is composed of four phases: deduction, analysis, induction and synthesis. Its conception takes as issue the expressed need stated by UNESCO to use ICT (Information and Communications Technology) towards education, as well as the possibility of applying digital television in an educational process. The content is structured in the form of a quiz, a type of question-answer game as an informal way of education for high school students. The prototype developed in this work is presented as a structural script and map, taking into account the necessary activities and routines to put it into operation in the tested environments, eclipse, virtual set-top-box and Developer Box. The practice of prototyping was carried out in NCLua, based on middleware Ginga. As a result, we concluded that Ginga offers enough support to carry out the task, providing characteristics of interaction to publish the proposed content, at the moment of the actual practice.
- O presente trabalho teve por finalidade desenvolver um protótipo de conteúdo educativo utilizando os recursos da TV Digital Interativa. No texto, são apresentadas as características da televisão digital interativa aberta como meio complementar para a educação. A metodologia utilizada é composta de quatro fases: dedução, análise, indução e síntese. Sua concepção toma como problema a necessidade expressa pela Unesco sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) para a educação, bem como a possibilidade de aplicação da televisão digital em um processo educativo. O conteúdo é estruturado em formato de quiz, um tipo de jogo de perguntas e respostas utilizado como meio de educação não formal a alunos de ensino médio. O protótipo desenvolvido nesse trabalho é apresentando como roteiro e mapa estrutural, levando em conta as atividades e rotinas necessárias para seu funcionamento nos ambientes testados, eclipse, virtual set-topbox e Developer Box. As práticas de prototipação foram realizadas em NCLua, tendo como base o middleware Ginga. Como resultado, avalia-se que, de fato, o Ginga ofereceu suporte suficiente para realizar a tarefa, proporcionando características de interação para veiculação do conteúdo proposto, no momento da prática real.
- 2012
- Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 2012, p. 84-97, 2012.
- 84-97
- Vídeo script
- Distance education
- Digital television
- Educational content
- Roteiro
- Educação à distância
- Televisão digital
- Conteúdo educativo
- http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5370
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/124668
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.