Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124689
- Title:
- A temática da violência escolar na formação docente inicial: das lacunas existentes às discussões necessárias
- The theme of school violence in initial formation of teacher: from existing faults to the necessary discussions
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 2178-4612
- This paper emerged from a reflection on the troubles afflicting and shocked teachers, especially early in his career, among which stands out both in studies and in reports propagated by the teachers themselves: the violence manifested in and out of classrooms. Given this finding and the obvious need for overcoming beyond ephemeral measures, this research outlines two equally important goals: a) incite the discussion of violence at the time of initial teacher training as well as the emergence of new studies concerning this subject in academic research and b) transgress the tradition of research that consists in recommending prescriptions to be applied about how banning school violence, disregarding the peculiarities of each context. These objectives are derived from following question: which strategies are developed in undergraduate courses that aim to preparing of future teachers to deal with the phenomenon of violence in elementary school? Intending to answer this question and, therefore, contemplate the objectives outlined we opted for specialized bibliographic material analysis, systematically selected as the method. As a main result, it was found that the discussion of the theme of school violence in the initial teacher training is something still scarce in practice and incipient in the sphere of research. Therefore, we emphasize the importance of strengthening of this discussion so that when they get into career teaching, future teachers feel adequately subsidized up to face the everyday challenges that may manifest over the profession.
- O presente artigo emergiu de uma reflexão sobre os percalços que afligem e chocam os professores, sobretudo no início da carreira, entre os quais se destaca tanto nos estudos quanto nos relatos propalados pelos próprios professores: a violência manifestada dentro e fora das salas de aula. Dada essa constatação e a evidente necessidade de sua superação para além de medidas efêmeras, esta pesquisa traça dois objetivos igualmente relevantes: a) incitar a discussão sobre a violência no momento da formação docente inicial, bem como o surgimento de novos estudos acerca dessa temática no âmbito da pesquisa acadêmica; e b) transgredir a tradição de pesquisas que consistem em recomendar prescrições a serem aplicadas sobre como banir a violência escolar, desconsiderando as peculiaridades de cada contexto. Tais objetivos são provenientes da seguinte questão norteadora: quais estratégias são desenvolvidas nos cursos de licenciatura e que visam à preparação do futuro professor para lidar com o fenômeno da violência na escola básica? Intentando responder a essa questão e, portanto, contemplar os objetivos delineados, optou-se pela análise de material bibliográfico especializado, sistematicamente selecionado, como procedimento metodológico. Como principal resultado, verificou-se que a discussão da temática da violência escolar na formação inicial é algo ainda escasso na prática e incipiente na esfera da pesquisa. Assim sendo, enfatiza-se a importância do fortalecimento de tal discussão, a fim de que, ao ingressarem na carreira docente, os futuros professores sintam-se devidamente subsidiados para enfrentarem os desafios cotidianos que venham a se manifestar ao longo do exercício da profissão.
- 2014
- Conjectura: Filosofia e Educacao, v. 19, n. 3, p. 171-184, 2014.
- 171-184
- School violence
- Initial teacher training
- Basic Education
- Violência escolar
- Formação inicial de professores
- Educação Básica
- http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/viewArticle/2490
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/124689
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.