You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124690
Title: 
Alguns fundamentos de organização do currículo para a escola democratizada: pistas históricas e perspectivas necessárias
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1982-5587
Abstract: 
  • Taking for granted that the trajectory of the process of democratization of Brazilian school is in evidence and in a moment of no return, thinking about your model becomes necessary and urgent relevance. Presents some specific elements of historical course, facing circumstances and moments that established milestones in the construction of the school curriculum in Brazil and directed the mentality of the pedagogical. The thought is present democratizing steadily, but still, is so inconclusive in academic and theoretically fragile in the school routine. Along the way the great complexity of this issue begins to reveal, for some traits, their chances for overcoming an institutional model in a state of exhaustion.
  • Tendo por pressuposto que a trajetória do processo de democratização da escola brasileira encontra-se em evidência e em um momento sem retorno, a reflexão sobre seu modelo torna-se necessária e de inadiável pertinência. Apresenta alguns elementos pontuais de trajetória histórica, voltados para circunstâncias e momentos, que estabeleceram marcos importantes na construção do currículo escolar no Brasil e direcionaram a mentalidade do fazer pedagógico. O pensamento democratizante se faz presente de forma constante, porém, ainda hoje, encontra-se de forma inconclusa no meio acadêmico e fragilizado teoricamente no cotidiano da escola. Nessa trajetória de grande complexidade o essa questão começa revelar, por alguns traços, suas possibilidades para superação de um modelo institucional em estado de esgotamento.
Issue Date: 
2011
Citation: 
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 159-173, 2011.
Time Duration: 
159-173
Keywords: 
  • Democratic school
  • Curriculum
  • School model
  • Escola democrática
  • Currículo
  • Modelo de escola
Source: 
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5007
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/124690
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.