You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124708
Title: 
Tempo(s) e alteridade: a escuta nas aulas de filosofia com crianças
Other Titles: 
Time and the other: listenning in philosophical practice with children
Author(s): 
Oliveira, Paula Ramos de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1518-7926
Abstract: 
  • Children perceive philosophy classes as space and time in which they can speak whatever they think and they like. ! at is a fact: philosophy classes for and with children open space to speak and to think. But there is a distance between speak and be heard out. Which kind of hearing is interesting in this type of class? Hearing assumes a real meeting between persons and this takes for granted that someone is also and essentially interested in the other’s thought . Such questions take us to have a problem with our concept of childhood. Recovering debates made by Walter Omar Kohan about childhood and temporality we try to connect the questions we indicate here and their meaning in the classes of philosophy for children keeping as our aim to the liberating possibility to children and teachers.
  • As crianças percebem as aulas de Filoso" a como um espaço e um tempo em que podem falar o que pensam, e gostam bastante disso. Que as aulas de Filoso a com crianças abrem espaço para a fala e o pensamento, isso é fato. Porém, existe uma distância entre falar e ser escutado. Qual é o tipo de escuta que é interessante se processar, em uma aula como essa? Essa escuta pressupõe um verdadeiro encontro com o outro, e tal acontecimento implica também e essencialmente um interesse pelo pensamento desse outro. Tais questões nos levam a problematizar nosso conceito de infância. Retomando discussões empreendidas por Walter Omar Kohan, acerca da infância e da temporalidade, procuramos relacionar as questões aqui apontadas e seus sentidos nas aulas de Filoso a com crianças, tendo como norte as possibilidades emancipatórias para a criança e para o professor.
Issue Date: 
2011
Citation: 
Educação em Revista, v. 1, p. 181-190, 2011.
Time Duration: 
181-190
Keywords: 
  • Philosophy with children
  • Childhood
  • Time
  • Education
  • Liberation
  • Filoso a com crianças
  • Infância
  • Tempo
  • Educação
  • Emancipação
Source: 
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/1547
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/124708
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.