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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124722
Title: 
A gestão democrática da educação: expectativas da escola sobre a participação da família
Other Titles: 
  • Democratic educational management: school expectations on family participation
  • Gestión democrática de la educación: expectativas de la escuela sobre la participación de la familia
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1678-166X
Abstract: 
  • The objective of this study was to verify the importance of family involvement as an element of democratic school management challenging legislation, intellectual discourse and the perspective of school staff. For this purpose, we analyzed the information obtained by means of instrument PDESchool applied in the public schools of a medium-sized city in the state of São Paulo. We found that the school teams identify school / family interaction as an important factor in the work to be developed, although families show little involvement in the management of school units.
  • El objetivo de este estudio fue verificar la importancia de la participación de la familia como un elemento de la gestión democrática de las escuelas frente a la legislación, los discursos escolares y la visión del equipo escolar. Para ello, hemos elaborado un análisis de la información obtenida por el instrumento de la PDE-Escuela, aplicado en la red de un municipio de tamaño medio de São Paulo. Se encontró que los equipos escolares vinculan la interacción de la escuela y la familia como un factor importante para el trabajo que se desarrolla, aunque las familias tienen poca participación en la gestión de la unidad escolar.
  • O objetivo deste trabalho foi o de verificar a importância da participação da família na gestão democrática das escolas, confrontando a legislação, os discursos intelectuais e a visão das equipes escolares e analisando as informações levantadas pelo instrumento PDE-Escola, aplicado na rede de um município de porte médio do Estado de São Paulo. Verificou-se que as equipes das escolas apontam a interação entre escola e família como fator importante no trabalho a ser desenvolvido, embora as famílias tenham pouco envolvimento na gestão da unidade escolar.
Issue Date: 
2011
Citation: 
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 27, n. 3, p. 475-494, 2011.
Time Duration: 
475-494
Keywords: 
  • Public policy
  • Education
  • Social control
  • Social participation and family
  • Políticas públicas
  • La educación
  • Control social
  • Participación social y familia
  • Política pública
  • Educação
  • Controle social
  • Participação social e família
Source: 
http://seer.ufrgs.br/rbpae/index
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/124722
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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