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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/124953
Title: 
A disciplina Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)
ISSN: 
0102-549X
Abstract: 
  • Brazilian Sign Language signature in the pedagogy courses curricula. In 2002, the Law nº 10.436 was published determining the obligation of offering the Brazilian Signal Language (Libras) signature in all teaching graduation courses. Considering this measure, it was searched to characterize how the public Higher Education Institutions (HEI) in the States of Paraná and São Paulo are organizing the signature in Pedagogy courses. The curriculum analysis developed showed that most of the public HEI’s in the State of Paraná provides its inclusion, while in the State of São Paulo the estimate is 60%. Most of the syllabus covers topics including deaf students, deaf culture and Libras linguistic aspects.
  • La asignatura de Lengua Brasileña de Signos en el currículo de los cursos de pedagogía.En 2002, se publica la Ley nº 10.436 determinando la obligatoriedad de la asignatura de Lengua Brasileña de Signos (Libras) en todos los cursos de formación de profesores. Considerando esta medida, intentamos caracterizar cómo las Instituciones de Enseñanza Superior (IES) públicas en los Estados de Paraná y São Paulo están organizando la asignatura en los cursos de Pedagogía. Los análisis curriculares desarrollados evidenciaron que la mayoría de las IES públicas del Estado de Paraná lo proporciona para su inclusión, mientras que en el Estado de São Paulo la estimativa es del 60%. La mayoría de los programas de estudio abarca los temas de inclusión de estudiantes sordos, cultura sorda y los aspectos linguísticos de la Libras.
  • Em 2002, publica-se a Lei nº 10.436 determinando a obrigatoriedade da disciplina Língua Brasileira de Sinais (Libras) em todos os cursos de Licenciatura. Considerando essa medida, buscamos caracterizar como Instituições de Ensino Superior (IES) públicas dos Estados do Paraná e de São Paulo estão organizando a disciplina nos cursos de Pedagogia. As análises curriculares desenvolvidas evidenciaram que a maioria das IES públicas do Estado do Paraná prevê sua inclusão, enquanto no Estado de São Paulo a previsão é para 60%. A maioria das ementas abrange os temas inclusão dos alunos surdos, cultura surda e os aspectos linguísticos da Libras.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Boletim Técnico do SENAC, v. 39, n. 2, p. 106-121, 2013.
Time Duration: 
106-121
Keywords: 
  • Signature
  • Brazilian Sign Language
  • Pedagogy Course
  • Asignatura
  • Lengua Brasileña de Signos
  • Curso de Pedagogía
  • Disciplina
  • Língua Brasileira de Sinais
  • Curso de Pedagogia
Source: 
http://www.senac.br/conhecimento/boletim-tecnico-do-senac/edicoes-anteriores.aspx
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/124953
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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