You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125021
Title: 
O ringue escolar: as meninas no tatame
Other Titles: 
The ring school: girls in tatami
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
1983-3784
Abstract: 
  • Whereas acts of violence in the school environment reflect cultural changes and social developments experienced by contemporary society, an important aspect to be studied with regard to gender issues, specifically those related to the new role assumed by women in contemporary society. Thus, this project aims to analyze the relationship between gender and school violence from the investigation of the perception that students in a class of high school, a public school in the city of Rio Claro, have on the subject. In addition, we attempted to contextualize historically gender relations throughout history; identify which gender is the highest occurrence of fights, as well as list the reasons identified by students for violence in the school environment. The results showed that school violence committed by females is performed by the towering male. And that in a nutshell, the reasons identified for the occurrence of school violence are related to disrespect, prejudices, misunderstandings, emotional issues and conflicts occurring in everyday spot.
  • Considerando que ações de violência no ambiente escolar refletem as mudanças culturais, sociais e econômicas vivenciadas pela sociedade contemporânea, um aspecto relevante a ser estudado diz respeito às questões de gênero, mais especificamente aquelas relacionadas ao novo papel assumido pela mulher na contemporaneidade. Diante disso, este projeto propõe analisar a relação existente entre as questões de gênero e a violência escolar, a partir da investigação da percepção que os alunos de uma turma do ensino médio, de uma escola pública da cidade de Rio Claro, possuem sobre o tema. Além disso, buscou-se contextualizar historicamente as relações de gênero ao longo da história; identificar em qual gênero há a maior ocorrência de brigas; assim como elencar os motivos identificados pelos alunos para a ocorrência de violência no ambiente escolar. Os resultados encontrados demonstraram que a violência escolar praticada pelo gênero feminino está se sobressaindo à realizada pelo gênero masculino. E que em síntese, os motivos identificados para a ocorrência da violência escolar estão relacionados a desrespeito, preconceitos, desentendimentos, questões afetivas e conflitos pontuais ocorridos no cotidiano.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Composição: Revista de Ciências Sociais da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, v. 7, n. 12, p. 165-182, 2013.
Time Duration: 
165-182
Keywords: 
  • Violence
  • School
  • Gender
  • Violência
  • Escola
  • Gênero
Source: 
http://www.revistacomposicao.ufms.br/index.php?page=edant
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/125021
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.