You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125032
Title: 
Autonomia e reflexão nas práticas telecolaborativas em teletandem
Author(s): 
Garcia, Daniela Nogueira de Moraes
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0100-0888
Abstract: 
  • New technologies have been playing an important role in providing access to foreign languages and cultures and to authentic communication. Telecollaborative practice can enrich foreign languages teaching and learning and the teachers’ formation processes. This paper focuses on the possibilities that emerge in teletandem for learners to practice autonomy and reflection. Teletandem is a distance tandem modality performed by audio and video conferences with tools such as Windows Live Messenger, Skype or ooVoo. This modality is presented by Teletandem Brasil Project: foreign languages for all. Based on a qualitative ethnographic study with Brazilian and foreign students, the results have shown that teletandem provides and encourages reflexive and autonomous attitudes.
  • As novas tecnologias têm um papel fundamental no que diz respeito ao acesso às línguas e culturas estrangeiras e à comunicação autêntica. As práticas telecolaborativas podem enriquecer o ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras e a formação dos professores. Este artigo aborda os espaços que emergem no teletandem para que os aprendizes exercitem a autonomia e a reflexão. O teletandem é uma modalidade de tandem a distância por meio de conferências em áudio e vídeo utilizando o Windows Live Messenger, Skype ou ooVoo. Esta modalidade é apresentada pelo Projeto Teletandem Brasil: lín - guas estrangeiras para todos. A partir de um estudo qualitativo de cunho etnográfico realizado com estudantes brasileiros e estrangeiros, os resultados revelaram que o teletandem favorece e fomenta atitudes autônomas e reflexivas.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Revista Letras, v. 85, p. 29-47, 2012.
Time Duration: 
29-47
Keywords: 
  • telecollaboration
  • foreign languages teaching/learning process
  • autonomy
  • telecolaboração
  • processo de ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras
  • autonomia
Source: 
http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/letras/article/view/26196/19480
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/125032
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.