Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125200
- Title:
- O ensino de Português Língua Estrangeira no contexto virtual do Teletandem: aspectos linguístico-discursivos
- The teaching of Portuguese as a foreign language in the virtual context of Teletandem: linguistic and discursive aspects
- Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 1413-0939
- The project Teletandem, linked to the Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores UNESP/Assis, promotes the interaction between undergraduates students in Languages and undergraduates students from foreign universities in order to promote the teaching of Portuguese for those who do not speak Portuguese and give an opportunity to Brazilian students to learn a foreign language. Therefore there is a different context that can result in new forms of statements produced in this specific area of human activity. The present paper aims to present a description of Teletandem sessions as a discursive gender according to the gender theory, showing the multiplicity of discursive genders that emerge during an interaction. We also intend to verify the levels of Critical Language Awareness among Brazilian participants according to the Critical Discourse Analysis.
- O projeto Teletandem, vinculado ao Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores, da UNESP de Assis, promove a interação entre alunos do curso de Letras e estudantes de universidades estrangeiras, com o objetivo de divulgar o ensino do português para falantes de outras línguas e proporcionar o aprendizado de um outro idioma para os interagentes brasileiros. Têm-se, portanto, um contexto diferenciado que pode resultar em novas formas de enunciados produzidos nessa área específica da atividade humana. O presente estudo tem como objetivo descrever a sessão de Teletandem, sob a perspectiva da teoria dos gêneros, destacando a multiplicidade de gêneros discursivos que emergem durante uma interação. Além disso, à luz da Análise Crítica do Discurso, procuramos verificar os níveis de Conscientização Crítica da Linguagem entre os participantes brasileiros.
- 2012
- Estudos Linguísticos, v. 41, n. 2, p. 539-552, 2012.
- 539-552
- Discursive genders
- Teletandem
- Critical Language Awareness
- Portuguese as foreign language
- Gêneros discursivos
- Teletandem
- Conscientização crítica da linguagem
- Português para falantes de outras línguas
- http://www.gel.org.br/estudoslinguisticos/v41-2_sumario.php
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/125200
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.