You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125367
Title: 
Teoria crítica da sociedade: um olhar sobre a educação em tempos de sociedade tecnológica
Other Titles: 
Critical theory of society: a look at education in times of technological society
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Faculdade Orígenes Lessa (Facol)
ISSN: 
2178-4612
Abstract: 
  • This article aims to discuss and reflect on the contributions of the Critical Theory of Society called for the field of education in times of increasing technological development. Therefore, we look to the works of three authors exponents of Critical Theory: Walter Benjamin, Theodor W. Adorno and Herbert Marcuse, highlighting the reflections and analyzes of these authors and using them as input in the educational field. The selfreflective and self-education is conceived in its potential to overcome the conditions of domination that remain in our society increasingly technified and supposedly democratic. Thus, the educational praxis think it seems like something urgent and necessary to be broken with certain conditions that keeps our potential to barbarism.
  • O presente artigo pretende discutir e refletir sobre as contribuições da chamada Teoria Crítica da Sociedade para o campo da educação em tempos de crescente desenvolvimento tecnológico. Para tanto, voltamos o olhar para as obras de três autores expoentes da Teoria Crítica: Walter Benjamin, Theodor W. Adorno e Herbert Marcuse, destacando as reflexões e análises desses autores e utilizando-as como subsídio no campo educativo. A educação autorreflexiva e autocrítica é pensada em seu potencial para a superação das condições de dominação que permanecem em nossa sociedade, cada vez mais tecnificada e pretensamente democrática. Desse modo, pensar a práxis educativa se afigura como algo urgente e necessário para que se rompa com certas condições que mantêm nosso potencial à barbárie.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Conjectura: Filosofia e Educacao, v. 18, n. 1, p. 164-178, 2013.
Time Duration: 
164-178
Keywords: 
  • Critical Theory
  • Education
  • Technology
  • Walter Benjamin
  • Theodor W. Adorno
  • Herbert Marcuse
  • Teoria Critica
  • Educação
  • Tecnologia
Source: 
http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/2046
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/125367
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.