You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125368
Title: 
Uma perspectiva crítico-dialética das pedagogia do aprender a aprende e o uso da tecnologia como facilitador na educação: revisitando as políticas educacionais
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1519-9029
Abstract: 
  • This article proposes an analysis of two interrelated contemporary phenomenon, which are - the pedagogy of "learning to learn" and the resources used as learning facilitators. Both are considered as strategic instruments to current educational policy, being referenced and quoted in national and international documents. For sake of them, methodological changes occurred in learning: teaching got to be outside the classroom, the learning mediator instrument stopped to focus on the figure of the teacher, new methods of teaching were invented and the students get a quickly practical and accurate access to the information. However, from a critical-and-dialectical perspective, this study aims to raise questions about these changes and understand through the concept of mediation, the role of the educational practice, especially at school, currently are taking place in our society.
  • Este artigo propõe uma análise de dois fenômenos contemporâneos interrelacionados - as pedagogias do “aprender a aprender” e os recursos tecnológicos utilizados como facilitadores de aprendizagem. Ambos são considerados instrumentos estratégicos conforme a política educacional vigente, sendo referenciados e citados em documentos nacionais e internacionais. Com eles, mudanças metodológicas na aprendizagem ocorreram: o ensino passou a ser visto fora das salas de aula, o instrumento mediador de aprendizagem deixou de ter foco na figura do professor, novas modalidades de ensino foram inventadas e o aluno passou a ter acesso à informação de maneira rápida, prática e precisa. Contudo, partindo deuma perspectiva crítico-dialética este estudo busca problematizar taismudanças e compreender, através do conceito de mediação, qual o papel que a pratica educacional, sobretudo escolar, desempenha atualmente em nossa sociedade.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Política e Gestão Educacional, v. 15, n. 1, p. 216-227, 2013.
Time Duration: 
216-227
Keywords: 
  • Pedagogical theories
  • Learn-to-learn
  • Technologies, mediation
  • Learning
  • Teorias pedagógicas
  • Aprender a aprender
  • Tecnologia
Source: 
http://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-6---nabuco-sobre-tecnologia.pdf
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/125368
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.