You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125397
Title: 
Blogs para adolescentes e a articulação dos PCNs na produção escrileitora do ensino médio
Other Titles: 
Blogs for teens and articulation of PCNs in the production of writing and reading in high school
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
ISSN: 
2316-6169
Abstract: 
  • The new National Curriculum of Basic Education in Brazil Parameters (PCNs- br) propose the curriculum reformulation of the High School in thematic areas encompassing competences and abilities. In this aspect the goal of this article is to verify the effects and meaning of the speeches posted on Folhateen's Blog (http://blogdofolha teen.folha.blog.uol.com.br/), to analyze if the practices of reading and writing, taken in this application, can be contemplated on the basic goals of the PCNs from the Languages area, codes and its technologies. It wonders of the using of media blogs for High School students as articulators of the Portuguese Language contents' study. It is possible to verify that the blogs offer its own languages and the expression of knowledge and power. They put the high school student before the articulation of several cross-cutting themes that promotes the interdisciplinarity. It points the need of a teacher's support so in a matted discursive voices the student won't be distracted, drift and paraphrase, but the interpretation and "new" methods of reading and polysemy. The theoretical framework is composed by the authors Foucault, Pecheux, Orlandi and Coracini.
  • Os novos Parâmetros Curriculares Nacionais da Educação Básica no Brasil (PCNs) propõem a reformulação curricular do Ensino Médio em áreas temáticas que englobam competências e habilidades. Dentro desse aspecto o objetivo deste artigo é verificar os efeitos de sentido nos discursos postados no Blog do Folhateen (http://blogdofolhateen.folha.blog.uol.com.br/) para refletir se as práticas escrileitoras, empreendidas nesse suporte, podem contemplar os objetivos básicos dos PCNs da área de linguagens, códigos e suas tecnologias. Questiona-se a utilização de blogs midiáticos por estudantes do ensino médio como articuladores para a aprendizagem dos conteúdos de Língua Portuguesa. É possível verificar que os blogs propiciam a escrita de si e a manifestação de poderes e saberes. Eles colocam o estudanteadolescente diante da articulação de temas transversais diversos que promovem a interdisciplinaridade. Salienta-se a necessidade do apoio do professor para que num emaranhado de vozes discursivas o aluno não promova a dispersão, a deriva e a paráfrase, mas a interpretação e “novos” gestos de leitura e seja capaz de romper com os sentidos impostos e instaurar, por meio da polissemia, sentidos outros. O arcabouço teórico é composto pelos autores Foucault, Pêcheux, Orlandi e Coracini.
Issue Date: 
2013
Citation: 
ArReDia, v. 1, n. 3, p. 1-19, 2013.
Time Duration: 
1-19
Keywords: 
  • Discourse
  • Reading and Writing
  • High School
  • Discurso
  • Escrileitura
  • Ensino médio
Source: 
http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/arredia/article/view/2954
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/125397
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.