You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125993
Title: 
Adaptação transcultural Brasil-Portugal da escala Brief Cope para estudantes do ensino superior
Other Titles: 
Transcultural adaptation Brazil-Portugal of the brief cope scale for college students
Author(s): 
Institution: 
  • Instituto Superior de Psicologia Aplicada (ISPA)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Escola Superior de Enfermagem de Lisboa
  • Universidade do Porto
ISSN: 
1645-0086
Abstract: 
  • The aim of this study was to adapt the BriefCOPE Inventory for Portuguese-speaking university students. We evaluate the Portuguese BriefCOPE psychometrics qualities and estimated the BriefCOPE factorial invariance in Brazil and Portugal. The data collected from a sample of 1573 students of both nationalities did confirm the 14-factor structure of the BriefCOPE and showed both factorial, convergent and discriminant related validities. However, the factor model did not show invariance across countries indicating that the use of the Portuguese version of the BriefCOPE cannot be bailed for comparisons of scores of inter-countries' student coping.
  • O objetivo do estudo foi adaptar o Inventário BriefCOPE para a população de estudantes de ensino superior de língua portuguesa, avaliar suas propriedades métricas e estimar sua invariância fatorial no Brasil e em Portugal. Os dados recolhidos numa amostra de 1573 estudantes de ambas as nacionalidades permitiram confirmar a estrutura fatorial de 14 factores do coping. O inventário apresentou validade fatorial, convergente e discriminante. Contudo, o modelo fatorial não apresentou invariância entre os países indicando que a utilização da versão em português do BriefCOPE não pode ser caucionada para comparações de pontuações de coping interpaíses.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Psicologia, Saúde & Doenças, v. 15, n. 2, p. 1-14, 2014.
Time Duration: 
300-313
Keywords: 
  • Coping
  • Cllege students
  • Evaluation
  • Psychometrics
  • Coping
  • Estudantes universitários
  • Avaliação
  • Psicometria
Source: 
http://dx.doi.org/10.15309/14psd150201
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/125993
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.