Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/125996
- Title:
- O ensino de informática para crianças: um estímulo à aprendizagem
- Teaching computer to children: motivating learning
- La enseñanza de informática para niños: un estímulo para aprender
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 1679-4605
- Pro-Reitoria de Extensão Universitária da UNESP (PROEX)
- The use of computers in childhood education makes it possible for them to acquire knowledge in a fun way through games. This paper describes the experience of implementing the course “Computers for Children”, which is part of a University Extension Program at the School of Dentistry at UNESP - Araraquara. This course is offered to children aged 5-7 years old and it aims, not only, to offer children, via computer, a direct contact with new teaching technologies, but also, to help them develop both their motor and logical thinking abilities through educational games. The children that participated in this course are from the Children’s Center “Casinha de Abelha” at the UNESP -Araraquara and also from the Municipal Recreation and Educational Centers also in Araraquara, SP, Brazil. The software resources used in this course to teach computer skills are the educational games “Coelho Sabido Maternal”, “A Estrela Cintilante” and “Festa dos Dentinhos”. The children’s learning and the level of difficulty in using the computer as a tool were evaluated. It was possible to conclude that the course has been contributing to the digital inclusion of children aged 5-7 years old, in addition to training their visual and audio perception, their motor coordination and memorization, hence developing skills that are essential to the children’s literacy process.
- El uso de informática en la educación infantil posibilita que el niño adquiera conocimiento de forma graciosa, por medio de juegos. Este trabajo objetiva relatar la experiencia en aplicación del curso “Informática para niños”, parte de un proyecto de Extensión Universitaria de la Facultad de Odontología de Araraquara - UNESP. El curso se lo ofrece para niños de 5 a 7 años y busca propiciar a los niños, desde el ordenador, un aprendizaje y un contacto directo con nuevas tecnologías de enseñanza, además del desarrollo motor y del raciocinio lógico a través de juegos educativos. Los niños participantes vienen del Centro de Convivencia Infantil “Casinha de Abelha”, patrimonial del Campus de Araraquara – UNESP y de la Red Municipal de Enseñanza de Araraquara - Centros de Educación y recreación. Los recursos que se utilizan para la enseñanza de la informática son los juegos educativos de Divertire, de la línea del Coelho Sabido – Maternal y Estrela Cintilante de la Editora Vale das Letras – Festa dos Dentinhos. El aprendizaje de los niños y el nivel de dificultad en utilizar las herramientas del ordenador son evaluados. Se concluye que el curso presentado contribuye para la inclusión digital de los niños entre 5 y 7 años, además de ejercitar su percepción visual y auditiva, su coordinación motora y memorización, desarrollando habilidades a su proceso de alfabetización.
- O uso da informática na educação infantil possibilita que a criança adquira conhecimentos de forma divertida, por meio de brincadeiras. Este trabalho objetivou relatar a experiência na aplicação do curso “Informática para Crianças”, parte de um Projeto de Extensão Universitária da Faculdade de Odontologia de Araraquara - UNESP. Esse curso é oferecido para crianças de 5 a 7 anos e tem por objetivo não só propiciar às crianças, via computador, um aprendizado e um contato direto com novas tecnologias de ensino, como também promover o desenvolvimento motor e o raciocínio lógico por meio de brincadeiras educativas. As crianças participantes do curso são oriundas do Centro de Convivência Infantil Casinha de Abelha, pertencente ao Câmpus de Araraquara – UNESP, e da Rede Municipal de Ensino de Araraquara - Centros de Educação e Recreação. Os recursos utilizados para o ensino da informática neste curso são os jogos educativos da Divertire, da linha Coelho Sabido – Maternal e a Estrela Cintilante e da Editora Vale das Letras – Festa dos Dentinhos. O aprendizado das crianças e o nível de dificuldade em utilizar a ferramenta computador são avaliados. Conclui-se que o curso apresentado tem contribuído para a inclusão digital das crianças na faixa etária de 5 a 7 anos, além de exercitar a sua percepção visual e auditiva, sua coordenação motora e memorização, desenvolvendo habilidades essenciais ao seu processo de alfabetização. Palavras-chave: Jogos educativos. Informática na educação. Informática para crianças.
- 2012
- Revista Ciência em Extensão, v. 8, n. 2, p. 144-154, 2012.
- 144-154
- Educational games
- Computers in education
- Computers for children
- Juegos educativos
- Informática en la educación
- Informática para niños
- Jogos Educativos
- Informática em educação
- Informática para criança
- http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/510
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/125996
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.