You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126025
Title: 
Dificuldades relatadas por estudantes de odontologia diante de procedimentos relacionados à periodontia
Other Titles: 
Problems reporterd by dental students about procedures related to periodontics
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1679-5954
Abstract: 
  • Objective: This study aimed at evaluating the difficulties reported by last-year dentistry course students regarding basic and surgical periodontal procedures. Methods: A proposed questionnaire with 24 questions, 14 related to basic periodontal procedures and 10 to surgical procedures, was applied to 45 undergraduate students with jobs involving these procedures, during the practical activities of the Integrated Clinic Discipline, a compulsory subject in the curriculum of the course, taught to last-year students. Students were asked about their own perceptions of the difficulties in implementing the various steps related to the treatments. The degree of individual difficulty was determined according to the Likert scale: 0 = none, 1 = mild, 2 = moderate, 3 = high, 4 = very high. Exploratory analysis of data was applied, and the difficulty level was also dichotomized into none to mild (scores 0 and 1) and moderate to very high (scores 2–4). Results: Regarding the basic periodontal treatment, bone level probing was the procedure with the highest number of student difficulties (57.5%). As for the difficulties reported by students regarding the stages of periodontal surgery, only the procedures related to anesthesia and suture removal had no report of doubts. Conclusion: Periodontal surgery was the procedure involving the most prevalent questions reported as moderate to very high, and the indication for the most suitable surgical technique was the stage with the highest percentage of questions (66.6%) among the undergraduates.
  • Objetivo: O presente trabalho teve por objetivo avaliar as principais dificuldades relatadas por estudantes do último ano do curso de Odontologia na execução de procedimentos periodontais básicos e cirúrgicos. Métodos: Um questionário proposto com 24 questões, sendo 14 referentes a procedimentos periodontais básicos e 10 a procedimentos cirúrgicos foi aplicado em 45 alunos de graduação com trabalhos envolvendo tais procedimentos durante as atividades práticas da Disciplina de Clínica Integrada, disciplina obrigatória da grade curricular do curso, ministrada aos alunos do último ano. Os alunos foram questionados quanto à percepção individual de dificuldades quanto a execução dos diversos passos referentes aos tratamentos avaliados. O grau de dificuldade individual foi determinado segundo a escala Likert em 0 = nenhuma, 1 = leve, 2 = moderada, 3 = alta e 4 = muito alta. Aplicou-se a análise exploratória dos dados obtidos e adicionalmente, o grau de dificuldade foi dicotomizado em nenhuma a leve (escores 0 e 1) e moderada a muito alta (escores 2 a 4). Resultados: Com relação ao tratamento periodontal básico, a sondagem do nível ósseo foi o procedimento com maior quantidade de alunos em dificuldade (57,5%). Para as dificuldades relatadas por estudantes relacionadas às etapas de uma cirurgia periodontal apenas os procedimentos relacionados a anestesia e remoção de sutura não apresentaram relatos de dúvidas. Conclusão: O procedimento cirúrgico periodontal foi o que envolveu maior prevalência de dúvidas relatadas de forma moderada a muito alta, sendo a indicação da técnica cirúrgica adequada, a etapa com a maior porcentagem de dúvidas (66,6%) entre os graduandos.
Issue Date: 
2010
Citation: 
Revista da ABENO, v. 10, n. 1, p. 37-41, 2010.
Time Duration: 
37-41
Keywords: 
  • Dentistry
  • Education
  • Periodontics
  • Odontologia
  • Ensino
  • Periodontia
Source: 
http://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/6
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/126025
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.