Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126385
- Title:
- Desenvolvimento de uma aplicação para suporte ao t-learning
- Galvani, Alexandre
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Based on the Brazilian scenario of expansion and utilization of Digital TV and growing use of mobile devices such as tablets, smartphones and notebooks, there is a need to integrate these electronic devices. With the increase in the use of television sets in the academic environment, the opportunity to unite all these technological fields was identified. This possibility to use multimedia in the educational system can be accomplished through the development of applications capable of creating questionnaires about any academic aspects. The transmission of this questionnarie will will be done through a Digital TV set by the end of the transmission of a specific video to be ideated by the person responsible for the lesson/lecture. Therefore, the reception of this questionnaire by the mobile devices present in a local computer network environment is possible and becomes a practical system for the studentes to answer the evaluation comfortably on their tables and smartphones. The technology adopted to carry out the experiments was the same used by the company TOTVS, provider of the provider of the technology with virtualized environment GINGA/NCL/LUA. Other methodologies, operational systems, technoloqies and languages were used in this work, such as: Android, Java and Eclipse. The number of people that watch a television show with the so-called second screen, cited here as a mobile device, is increasing. This enables a return communication channel that is independent from the transmission of data performed by the program done by the TV broadcasters
- Com base no cenário brasileiro da expansão e utilização da TV Digital, da crescente utilização de dispositivos móveis, bem como tablets, smartphones e notebooks, apresenta-se a necessidade da integração destes aparelhos eletrônicos. Com o avanço da utilização de aparelhos televisores no ambiente acadêmico, identificou-se a oportunidade de unir todas estas frentes tecnológicas. Esta possibilidade de utilização de multimeios no sistema educacional pode ser realizada pelo desenvolvimento de aplicativos informatizados capazes da criação de questionários sobre qualquer aspecto acadêmico. A transmissão deste questionário será concretizada através de um aparelho de TV Digital ao término da transmissão de um determinado vídeo a ser idealizado pelo responsável da aula/palestra. Assim, se torna possível a recepção deste questionário nos dispositivos móveis presentes em um ambiente de uma rede local de computadores, tornando-se um sistema prático para que os alunos respondam a esta avaliação no conforto de seus tablets e smartphones. A tecnologia adotada para a realização dos experimentos foi a mesma utilizada pela empresa TOTVS, empresa fornecedora da tecnologia com ambiente virtualizado GINGA/NCL/LUA. Outras metodologias, sistemas operacionais, tecnologias e linguagens foram utilizadas neste trabalho, bem como: Android, Java e Eclipse. É cada vez maior o número de pessoas que assistem a um programa televisivo com a chamada 2º tela, citado aqui como dispositivo móvel. Isto possibilita um canal de comunicação de retorno independente da própria transmissão de dados efetuado pelo programa realizado pelas emissoras de TV
- 9-Feb-2015
- GALVANI, Alexandre. Desenvolvimento de uma aplicação para suporte ao t-learning. 2014. 39 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdadade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2014.
- 39 f. : il.
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Televisão digital
- Java (Linguagem de programação de computador)
- Interface de programação de aplicativos (software de computador)
- Digital television
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/126385
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.