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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126537
Title: 
Nietzsche e o eruditismo: introdução a uma nova concepção de formação
Author(s): 
Figueira, Felipe Luiz Gomes
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This thesis' objective is to investigate Nietzsche's criticism on eruditism in his later years' writings, and our hypothesis is that eruditism interditates/minimizes a singularized formation in relation to the herd. Eruditism will be identified as the incarnation of the moralizing conception of formation, that can be synthesized thru the formula presented in Beyond good and evil: knowledge by knowledge - here is the last trap set by moral. Under this perspective it will be possible to understand the way the German philosopher will try to build a new concept of formation, that we will call transvalued formation. The moralizing formation, that tries to subjugate the individual under extreme parameters, marginalize and suffocate life experiences. Nietzsche proposes and worries with the formation of a single individual, as he says in Aurora. And for this single individual it is necessary that the formation don't be presumed even remotely what it is, that is, that the formation doesn't close in itself, but that it keeps itself permanently open, free.
  • O objetivo da presente tese é investigar a crítica de Nietzsche ao eruditismo em seus escritos da maturidade, e a nossa hipótese é a de que o eruditismo interdita/minimiza uma formação singularizada em relação ao rebanho. Diante disso, o eruditismo será investigado enquanto a encarnação da concepção moralizante de formação, que pode ser sintetizada através da fórmula presente em Além do bem e do mal: o conhecimento pelo conhecimento - eis a última armadilha colocada pela moral. Sob essa perspectiva será possível compreender de que maneira o filósofo alemão buscará construir uma nova concepção de formação, que também denominaremos de formação transvalorada. À formação moralizante, que visa subjugar o indivíduo a parâmetros externos, que marginaliza e sufoca as vivências, Nietzsche propõe e preocupa-se com a formação de um só indivíduo, conforme expressa Aurora. E para este um só indivíduo é necessário que a formação não pressuponha sequer remotamente o que é, ou seja, que a formação não se feche sobre si mesma, mas que se mantenha incessantemente aberta, livre.
Issue Date: 
25-Mar-2015
Citation: 
FIGUEIRA, Felipe Luiz Gomes. Nietzsche e o eruditismo: introdução a uma nova concepção de formação. 2015. 219 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2015.
Time Duration: 
219 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Nietzsche, Friedrich Wilhelm 1844-1900
  • Educação - Filosofia
  • Ética
  • Ethics
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/126537
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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