You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126548
Title: 
The horn of plenty de McQueen: uma conjunção paródica entre o design, a moda e a arte no contemporâneo
Author(s): 
Camargo, Andréa Barbosa
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Fundação de Amapro à Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco (FACEPE)
Abstract: 
  • Our goal is to understand how McQueen uses art, spectacle, as anti-establishment activation scenario before the contemporary world events. To this end, we will examine five looks from the collection the horn of plenty, 2009. This collection has a conceptual character that identifies with art. In fashion desing conceptual term refers artistic and faciful side of the designer, in which he can sketch contrasting ideas with the usual seen in the market, but that connote styles that will be part of its commercial collection (the one sold to the consumer market). It isthe conceptual design that the designer is know in the media because it represents the apotheosis of their work; is the shaw where the creator shows all his talent waiting for approval from the audience. However, in addition to adversiting character, the current show has a contester characteristic, idealistic, to be recognized in this research as a powerful communication channel. Where we may ask: How contemporary is revealed critically the work of McQueen, the horn of plenty? We use as theoretical framework to answer these questions, the theory of transtextuality that emerged from the Intertextuality of Kristeva, this underpinned by the notion of dialogism Bakhtin. The transtextuality was proposed by Gerard Genette from the broader concept of Intertextuality. This theory concerns the definition of a set of texts and the relationships established between them and also constitutes the reworking of textual past. Thus we see parodic bios McQueen's work that linked to many intertexts generated characters with critical and ironic charge, while permeated with artistic expression
  • Nosso objetivo é entender como o designer de moda McQueen se utiliza da arte, do espetáculo, como cenário de ativação contestatória diante dos acontecimentos do mundo contemporâneo. Para tal, iremos analisar 5 looks de sua coleção The horn of plenty, de 2009. Esta coleção tem um caráter conceitual que a identifica com a arte. No design de moda o termo conceitual se refere ao lado artístico e fantasioso do designer, no qual ele pode esboçar ideias contrastantes com o usual visto no mercado, mas que conotam estilos que irão fazer parte de sua coleção comercial (aquela vendida ao mercado consumidor). É pelo design conceitual que o designer fica conhecido na mídia, pois ele representa a apoteose do seu trabalho; é o espetáculo, onde o criador mostra todo seu talento à espera de aprovação da audiência. Porém, além do caráter publicitário, o espetáculo atual possui uma vertente contestatória, idealista, a ser reconhecida, nesta pesquisa, como um potente canal de comunicação. De onde podemos questionar: Como o contemporâneo é revelado criticamente pela obra de McQueen, the horn of plenty? Utilizaremos como aporte teórico para responder tal questionamento, a teoria da transtextualidade que surgiu a partir da Intertextualidade de Kristeva, essa alicerçada pela noção de dialogismo de Bakhtin. A Transtextualidade foi proposta por Gerard Genette a partir do conceito de Intertextualidade mais abrangente. Essa teoria diz respeito à definição de um conjunto de textos e às relações estabelecidas entre os mesmos e, também, constitui-se na reelaboração do passado textual. Assim, percebemos o viés paródico da obra de McQueen que atrelado a intertextos diversos geraram personagens com carga crítica e irônica, e ao mesmo tempo permeada de expressão artística
Issue Date: 
30-Mar-2015
Citation: 
CAMARGO, Andréa Barbosa. The horn of plenty de McQueen: uma conjunção paródica entre o design, a moda e a arte no contemporâneo. 2015. 171 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2015.
Time Duration: 
171 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Desenho industrial
  • Moda
  • Arte
  • Industrial design
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/126548
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.