Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126736
- Title:
- Projetos de lei sobre medicalização da educação: biopolítica, controle e resistência na contemporaneidade
- Bills on education medicalization: biopolitics, control and resistance in contemporaneity
- Proyecto de ley de educación medicalización: biopolítica, control y resistencia en contemporáneo
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 2236-0441
- At present, the processes of medicalization of childhood have reached the school spaces where diagnostic labeling accompanied of prescription of psychotropic drugs proliferate. The present work aims to study through the Foucauldian genealogical approach, the process of medicalization of education, with a special attention to analysis of Brazilian bills which serve to the medicalization logics and to the study of resistance movements which emerged with the purpose of denouncing psychopathology-causing strategies. It is considered that the school spaces, subject to the disciplining processes and standardization of bodies, have gained through bills, new devices of support to the psychiatric discourses. These, by appropriating of the childhood considered problem, have spawned diagnoses and psychopharmacological drugs, process that has been faced by resistance movements identified with proposals for enhancement of the plurality of life.
- Actualmente, los procesos de medicalización de la infancia han penetrado espacios escolares, donde proliferan rotulaciones diagnósticas acompañadas de la prescripción de psicofármacos. El presente trabajo tiene como objetivo estudiar, por medio de la perspectiva genealógica foucaultiana, los procesos de medicalización de la educación. Para ello dedicaremos una atención especial al análisis de los proyectos de ley brasileños que sirven a la lógica medicalizante, así como al estudio de los movimientos de resistencia que surgieron con la intención de denunciar las estrategias psicopatologizantes. Consideramos que los espacios escolares, sometidos a los procesos de normalización y disciplinamiento de los cuerpos, han ganado, a través de dichos proyectos de ley, nuevos dispositivos de apoyo al discurso psiquiátrico. Estos, al apropiarse de la infancia considerada problemática, han difundido diagnósticos y drogas psicofarmacológicas, proceso que encuentra resistencia en los movimientos que se identifican con propuestas de potencialización de la pluralidad de la vida.
- Na atualidade, os processos de medicalização da infância têm atingido os espaços escolares onde se proliferam rotulações diagnósticas acompanhadas da prescrição de psicofármacos. O presente trabalho tem como objetivo estudar, por meio da perspectiva genealógica foucaultiana, processos de medicalização da educação, com especial atenção a análise de projetos brasileiros de lei que servem à lógica medicalizante e ao estudo dos movimentos de resistência que surgiram com o intuito de denunciar as estratégias psicopatologizantes. Considera-se que os espaços escolares já submetidos aos processos de disciplinamento e normalização de corpos têm ganhado, através de projetos de lei, novos dispositivos de apoio aos discursos psiquiátricos. Estes, ao se apropriarem da infância considerada problema, têm disseminado diagnósticos e drogas psicofarmacológicas, processo que tem sido enfrentado por movimentos de resistência identificados com propostas de potencialização da pluralidade da vida.
- 2014
- Nuances, v. 25, n. 2, p. 210-233, 2014.
- 210-233
- Medicalization of education
- Psychiatric diagnoses
- Biopolitical control
- Bills
- Resistance movements
- Medicalización de la educación
- Diagnósticos psiquiátricos
- Control biopolítico
- Proyectos de ley
- Movimientos de resistencia
- Medicalização da educação
- Diagnósticos psiquiátricos
- Controle biopolítico
- Projetos de lei
- Movimentos de resistência
- http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2645
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/126736
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.