Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126916
- Title:
- Marcos legais para os cursos de graduação em pedagogia no Brasil: análise das atribuições do pedagogo
- Legal frameworks for education’s graduate programs in brasil: analysis of the attributions of the educator
- Marcos legales para las carreras de graduación en pedagogía en el brasil: análisis de las atribuciones del pedagogo
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Universidade Estadual de Londrina (UEL)
- 1676-2592
- The current National Curricular Guidelines sets as parameters for Education’s programs the teaching and professional training in order to allow the realization of activities of school tutoring (management) and educational research. Our objective was to analyze educators’ attributions since 1930. For that, we made an analysis of the main laws that guided the activities of these professionals. We tried to demonstrate how the educator became from an “old” school teacher (1854-1880) to a primary education professor (end of XIX and XX centuries) and, nowadays, in a “make it all” in schools and in the administrative tasks into the schools. We hope, with this analysis, to contribute to the definition of attributions of the educator in current days and to offer subsidies for a better thinking of the process to students of Education in Brasil, helping in the tutoring of those future professionals.
- Las Directrices Curriculares Nacionales actuales establecen como parámetros para las carreras de Pedagogía la formación de docentes y profesionales para la realización de actividades de apoyo escolar (gestión) y pesquisas educacionales. Nuestro objetivo fue el de analizar las atribuciones del pedagogo desde 1930. Para eso, realizamos un análisis documental de las principales leyes que nortearon las actividades realizadas por este profesional. Intentamos demostrar cómo el pedagogo se transformó de “viejo” maestro de escuela (1854-1880) en profesor de instrucción primaria (final de los siglos XIX e XX) y, en los días actuales, en un “todo terreno” en las escuelas y en las instancias de administración de esas instituciones. Esperamos, con los mencionados análisis, contribuir para la definición de las atribuciones del pedagogo en la actualidad y ofrecer conocimientos para la reflexión a los alumnos de las carreras de graduación en Pedagogía en el Brasil, auxiliando en la formación de esos futuros profesionales.
- As Diretrizes Curriculares Nacionais atuais estabelecem como parâmetros para os cursos de Pedagogia a formação de docentes e de profissionais para a realização de atividades de apoio escolar (gestão) e pesquisas educacionais. Nosso objetivo foi o de analisar as atribuições do pedagogo desde 1930. Para tal, realizamos uma análise documental das principais leis que nortearam as atividades realizadas por esse profissional. Buscamos demonstrar como o pedagogo se transformou de “velho” mestre-escola (1854-1880) em professor de instrução primária (final dos séculos XIX e XX) e, hodiernamente, em um “faz tudo” nas escolas e nas instâncias de administração dessas instituições. Esperamos, com tais análises, contribuir para a definição das atribuições do pedagogo na atualidade e oferecer conhecimentos para reflexão aos alunos dos cursos de graduação em Pedagogia no Brasil, auxiliando na formação desses futuros profissionais.
- 2014
- ETD. Educação Temática Digital, v. 16, n. 3, p. 458-474-474, 2014.
- 458-474
- Public policies in education
- Teaching
- School management
- Function
- Políticas públicas en educación
- Docencia
- Gestión de escuela
- Función
- Pedagogia
- Políticas públicas em educação
- Docência
- Gestão da escola
- https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/etd/article/view/6874
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/126916
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.