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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126936
Title: 
As contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero à difusão da psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930
Other Titles: 
The contributions of Júlio Pires Porto-Carrero to the diffusion of the psychoanalysis of children in Brazil in the 1920 and 1930 decades
Author(s): 
Abrão, Jorge Luís Ferreira
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1676-1669
Abstract: 
  • The ideas related to the psychoanalysis of children began to be disseminated in Brazil in the 1920’s, by professionals connected to medicine and education. Therefore, the present article aims showing the contributions of Julius Pires PortoCarrero in the introduction of ideas referred to psychoanalysis of children in Brazil from 1920 to 1930, focusing on education. Through bibliographic research all of the author´s work that used psychoanalytic ideas to discuss themes related to education were identified. The conclusions indicate that, in agreement with new educational proposals emerged in the country in the 1920s, the author devoted himself to spread psychoanalytic concepts among educators, assuming that a better understanding of the child based on psychoanalysis could support its development and also the learning process. Besides conferring social legitimacy to psychoanalysis, this initiative has enabled the arising of a more comprehensive practice in child psychoanalysis.
  • As idéias relativas à psicanálise de crianças começaram a ser difundidas no Brasil na década de 1920, por profissionais ligados a medicina e a educação. Assim, este artigo tem por objetivo apresentar as contribuições de Júlio Pires Porto-Carrero na introdução das idéias relativas à psicanálise de crianças no Brasil nas décadas de 1920 e 1930, tendo como foco a educação. Mediante pesquisa bibliográfica foram identificados todos os trabalhos do autor que empregavam idéias psicanalíticas para discutir temas relativos à educação. As conclusões indicam que, em consonância com as novas propostas educacionais surgidas no país na década de 1920, o autor dedicou-se a difundir conceitos psicanalíticos entre educadores, partindo do pressuposto de que uma melhor compreensão da criança com base na psicanálise poderia favorecer seu desenvolvimento e o processo de aprendizagem. Esta iniciativa, além de conferir legitimidade social à psicanálise, permitiu o surgimento de uma prática mais abrangente na psicanálise de crianças.
Issue Date: 
2011
Citation: 
Memorandum, n. 20, p. 123-134, 2011.
Time Duration: 
123-134
Keywords: 
  • Júlio Pires Porto-Carrero
  • Psychoanalysis
  • Education
  • Brazil
  • Júlio Pires Porto-Carrero
  • Psicanálise
  • Educação
  • Brasil
Source: 
http://www.fafich.ufmg.br/memorandum/a20/
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/126936
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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