You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/126995
Title: 
Formação inicial docente: o estágio como espaço de aprendizagens
Other Titles: 
  • Initial teacher training: the curricular internship as a space for learning
  • Formación inicial docente: la pasantía como espacio de aprendozajes
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2236-0441
Abstract: 
  • The study presented here aimed to understand how the traineeship supervisor can act for this moment to be a valuable learning for future teachers, with a view to her operations to expand the knowledge of students. For this, we analyzed the pedagogical actions that occurred during the supervised training of a pedagogy course at a public university situated in the state of Paraná, Brazil. Supported in qualitative research this investigation shows that the supervisory actions, in the view of interns, favored teacher education: respect for the supervisor to people; her orientation to the importance of reflecting on aspects recognized as negative, her help in the preparation of interdisciplinary lesson plan and the need for a flexible lesson plan; her presence in moments of interventions; feedback given and appreciation of the role of the educator in the teaching / learning.
  • El estudio ora presentado ha buscado entender como el supervisor de pasantía curricular puede actuar para que este momento sea de aprendizajes valorosas para el futuro docente, teniendo en vista su actuación para la ampliación del conocimiento de los alumnos. Para eso se analisaron acciones pedagógicas pasadas a lo largo de la pasantía supervisionada de un curso de Pedagogía de una universidad pública, ubicada en la Provincia de Paraná. Amparada en la pesquisa cualitativa, la investigación presenta acciones de la supervisora que, en la visión de las pasantes, favorecieron la formación docente: el respecto de la supervisora con las personas; su orientación para la importancia de que se refleje sobre aspectos reconocidos como negativos, su auxilio en la elaboración del plan de clase interdisciplinar; bien como la necesidad de flexibilización del plan de clase; su presencia en los momentos de intervenciones; el feedback que se atribuye y la valoración del papel del pedagogo en el proceso de enseñanza/aprendizaje.
  • O estudo ora apresentado buscou entender como o supervisor de estágio curricular pode atuar para que este momento seja de aprendizagens valorosas para o futuro docente, tendo em vista a sua atuação para a ampliação do conhecimento dos alunos. Para isso, analisaram-se ações pedagógicas ocorridas durante o estágio supervisionado, de um curso de Pedagogia de uma universidade pública, situada no Estado do Paraná. Amparada na pesquisa qualitativa, a investigação apresenta ações da supervisora que, na visão de estagiárias, favoreceram a formação docente: o respeito da supervisora para com as pessoas; a sua orientação para a importância de se refletir sobre aspectos reconhecidos como negativos, o seu auxílio na elaboração do plano de aula interdisciplinar; bem como a necessidade de flexibilização do plano de aula; a sua presença nos momentos das intervenções; o feedback atribuído e a valorização do papel do pedagogo no processo ensino/aprendizagem.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Nuances, v. 25, n. 3, p. 225-243, 2014.
Time Duration: 
225-243
Keywords: 
  • Practicum
  • Supervisor
  • Initial teacher education
  • Pasantía
  • Supervisor de pasantía
  • Formación inicial docente
  • Estágio
  • Supervisor de estágio
  • Formação inicial docente
Source: 
http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2948
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/126995
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.