You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127043
Title: 
Definição e abordagem de currículo: exame de um curso de formação de professores para a educação não formal em ONGs
Other Titles: 
Definition of curriculum and approach: study of a training course for teachers of non-formal education in NGOs
Author(s): 
Perez, Deivis
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1984-6444
Abstract: 
  • This article presents a research aimed to analyze the approach and the definition of guiding curriculum of teacher training for work in the non-formal education in non-governmental organizations (NGOs). We opted for a qualitative approach and case study of Te- acher Training Course for NGOs, developed by Ong São Paulo-SP. The research instruments were: analysis of documents of the cou- rse, interviews with trainers and coordinator and literature review. In this course, curriculum is defined as a path to be followed by students and instructors and the coordinator of the subjects studied. We adopted the so-called Integrated Curriculum, in which teaching occurs by the study of problem situations and integrators of learning projects. At the end, we suggest improving the course and following that information, it is hoped, one will support the production of fur- ther comparative research.
  • Este artigo apresenta pesquisa cujo objetivo foi analisar a definição e abordagem de currículo norteadores da formação de professores para o trabalho na educação não formal em organizações não governamentais (Ongs). Optou-se pela perspectiva qualitativa de pesquisa e estudo de caso do curso Formação de Professores para Ongs, desenvolvido por Ong de São Paulo-SP. Os instrumentos de pesquisa foram: análise dos documentos do curso, entrevistas semidiretivas com formadores e coordenador e revisão da literatura. Nesse curso define-se currículo como caminho a ser percorrido por alunos e formadores e como organizador das temáticas estudadas. Adota-se abordagem nomeada Currículo Integrado, em que o ensino ocorre pelo estudo de situações-problema e projetos integradores das aprendizagens. Ao final, sugere-se aperfeiçoamento do curso e seguem informações que, espera-se, apoiem a produção ulterior de pesquisas comparativas.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Educação, v. 39, n. 2, p. 379-390, 2014.
Time Duration: 
379-390
Keywords: 
  • Curriculum
  • Teacher training
  • Non-formal education
  • Currículo
  • Educação não formal
  • Formação de professores
Source: 
http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reveducacao/article/view/8472
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/127043
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.