You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127049
Title: 
Trabalho do formador de professores para a educação profissional
Other Titles: 
Work trainers of teachers for professional education
Author(s): 
Perez, Deivis
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2319-0361
Abstract: 
  • This article presents research that examined work of a teacher trainer for professional education, which aimed to study the work of these professional instruments , the design of pedagogical mediation underlying the prescriptive texts of the work and the theoretical-methodological arrays deployed in labor activity . The theoretical framework was Clinical Activity , strand of Work Psychology . We adopt a simple self-confrontation for data collection , combining interviews , document analysis, and video recording of the work . Were the volunteer coordinator and three trainers course in São Paulo educational institution. The results showed that the work of trainers activity is directed to others , using concrete and intangible instruments . Prescriptive texts suggest the use of cognitive education approach , but in the effective action of the trainers was adopted cultural-historical perspective of human development . At the end there are the limitations of this research and indicates the need for further scientific research on the subject.
  • Este artigo apresenta pesquisa sobre o trabalho do formador de professores para educação profissional, que objetivou examinar os instrumentos laborais destes profissionais, a concepção de mediação pedagógica subjacente aos textos prescritivos do trabalho e as matrizes teórico-metodológicas mobilizadas na atividade laboral. O aporte teórico foi a Clínica da Atividade, vertente da Psicologia do Trabalho. Adotou-se a autoconfrontação simples para recolha dos dados, que articula entrevista, observação, análise documental e registro em vídeo do trabalho. Foram voluntários o coordenador e três formadores de curso de instituição educacional paulista. Os resultados apontaram que o trabalho dos formadores é atividade dirigida para outras pessoas, com uso de instrumentos concretos e imateriais. Os textos prescritivos sugerem a utilização da abordagem cognitivista de educação, mas na ação efetiva dos formadores adotouse perspectiva histórico-cultural de desenvolvimento humano. Ao final há as limitações desta pesquisa e sinaliza-se a necessidade de produção ulterior de estudos sobre a temática.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Revista Brasileira de Psicologia, v. 1, n. 2, p. 105-117, 2014.
Time Duration: 
105-117
Keywords: 
  • Work psychology
  • Professional education
  • Trainer’s work
  • Psicologia do trabalho
  • Educação profissional
  • Trabalho do formador
Source: 
http://revpsi.org/edicao-volume-01-numero-02/
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/127049
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.