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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127095
Title: 
Institucionalização precoce e o controle subjetivo na infância: cartografia de uma problemática contemporânea
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2319-0361
Abstract: 
  • This research was done by a theoretical investigation about the moment when a child starts to go to education places like a school before the obligatory age of usual education, here called Precocious Institutionalization, and the changings that it results at the productions of subjectivity, at the relationship between children and family, specially the maternity in the society. Using theory references of Foucault, Deleuze and Guattari, was done the analysis with the help of cartography. As a result, there is a kind of map of the way that the human subjectivity is produced by two different society strategies, the disciplinary society integrated with the control society using biopolitics inside the contemporary questions to increase capitalism system.
  • O presente artigo tem como objetivo apresentar parte dos resultados da pesquisa de mestrado Institucionalização Precoce e o controle subjetivo na infância, que por meio de um estudo bibliográfico cartografou as relações entre a institucionalização de crianças em estabelecimentos educacionais e a produção da subjetividade contemporânea. Abordamos a questão da institucionalização precoce privilegiando seus efeitos éticos em termos de produção de subjetividade, sob o prisma do processo de transição da sociedade disciplinar para a sociedade de controle, considerando os desdobramentos subjetivos promovidos pelo sistema capitalista no atual contexto biopolítico, a partir das perspectivas teóricas de Foucault, Deleuze e Guattari.
Issue Date: 
2015
Citation: 
Revista Brasileira de Psicologia, v. 2, n. 1, p. 90-101, 2015.
Time Duration: 
90-101
Keywords: 
  • Precocious institutionalization
  • Childhood
  • Subjetivity
  • Biopolitics
  • Institucionalização precoce
  • Educação infantil
  • Biopolítica
  • Subjetividade
Source: 
http://revpsi.org/edicao-atual-volume-02-numero-01/
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/127095
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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