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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127263
Title: 
Circulação de textos midiáticos entre alunos de escola pública básica
Other Titles: 
The circulation of media texts among pupils in public basic education
Author(s): 
Zanchetta Junior, Juvenal
Institution: 
Universidade Estadual de São Paulo
ISSN: 
1517-9702
Abstract: 
  • The text characterizes the reading of media-related materials by students of the public basic education system in the State of São Paulo, based on a systematic observation of the circulation of press texts within the school daily life. In a study carried out during two academic years with groups of students from fundamental and secondary education classes belonging to two different schools situated in the outskirts of a town in the interior of the state, the students' reports on their appropriation of media-based information obtained from a variety of sources were analyzed, with particular emphasis on written newspapers. During the period investigated individual and group interviews, as well as texts produced by the students, were taken as points of departure for the analysis. Among the aspects noted from the contact with communication media is the establishment of press information inside the school, albeit with fragmentary repercussions, not fully integrated into the pedagogical daily life, but somewhat circumstantial in the students' lives. The themes that receive more attention circulate through the television, mediated by family or peers, but not by teachers. A proposal for the analysis of these data is made, followed by concrete suggestions as to the treatment to be given to support material, texts and media-based issues at school, taking into account the resources available and the school context such as it appears nowadays.
  • O texto descreve características da leitura de temas midiáticos por alunos da escola pública básica do estado de São Paulo, delineadas a partir de observação sistemática da circulação de textos de imprensa no cotidiano escolar. Ao longo de dois anos letivos, em trabalho realizado com grupos de alunos do ensino fundamental e médio de duas escolas periféricas de município localizado no interior do estado, foram acompanhados os relatos dos estudantes acerca da apropriação feita por eles de informações midiáticas, obtidas em meios de comunicação diversos, com destaque para o jornal impresso. Durante o período pesquisado, entrevistas individuais e coletivas e textos produzidos pelos alunos foram utilizados como ponto de partida para a análise. Entre os aspectos destacados a partir do contato com os meios de comunicação, está o assentamento da informação de imprensa na escola, mas com repercussão fragmentada, não integrada ao cotidiano pedagógico e circunstancial na vida dos alunos. Os temas que recebem maior atenção circulam pela televisão, mediados pela família ou pelos pares, mas não pelo professor. Uma proposta de análise desses dados é seguida de sugestões concretas para o tratamento de suportes, textos e temas midiatizados na escola, considerando os recursos disponíveis e o contexto da escola tal como ela se mostra nos dias de hoje.
Issue Date: 
1-Apr-2010
Citation: 
Educação e Pesquisa. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, v. 36, n. 1, p. 297-310, 2010.
Time Duration: 
297-310
Publisher: 
Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo
Keywords: 
  • Reading
  • Pupil
  • Text
  • Media
  • Public school
  • Leitura
  • Aluno
  • Texto
  • Mídia
  • Escola pública
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022010000100007
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/127263
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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