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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127264
Title: 
Desencantamento do mundo e ética na ação pedagógica: reflexões a partir de Max Weber
Other Titles: 
Disenchantment of the world and ethics in pedagogical action: reflections upon Max Weber
Author(s): 
Carvalho, Alonso Bezerra de
Institution: 
Universidade do Estado de São Paulo
ISSN: 
1517-9702
Abstract: 
  • This article has a theoretical character and presents some of Weber's ideas, with emphasis on those that can supply elements to reflect on the current state of education, more particularly based on his understanding of modernity. Disenchantment of the world is the key concept in his sociology, and is taken as the basis for a reflection about the meaning that science and the teacher can have today. A classic author, Weber's interpretation of the modern world brings to our consideration a variety of themes that influence markedly the thinking and practice of contemporary culture by its concern with understanding human actions and values. By studying the Western process of rationalization, he initiates debates in science, in ethics and, correspondingly, in education, allowing us to expand our comprehension of the meaning, significance, and role of our actions towards knowledge and teaching. The main object of education is to offer students contents that stimulate the freedom of thought. For that, the teacher needs to adopt a non-partisan ethics in the classroom, presenting contents unbiased by her/his political opinions and, if failing to do so, having the honesty to explain what she/he is doing. It is therefore of the utmost importance that the teacher should keep a neutral position, so that in and out of the classroom the students may reflect and question what they see, experiment and decide upon. Only then the conduct of the teacher will be consistent with the process of rationalization of our culture.
  • Este artigo, de caráter teórico, apresenta ideias do pensamento weberiano, destacando aquelas que fornecem elementos para se pensar a educação na atualidade, sobretudo a partir de sua compreensão da modernidade. Desencantamento do mundo é o conceito-chave de sua sociologia, tomado como referência para refletir sobre o significado que a ciência e o professor podem ter hoje. Autor clássico, a interpretação que Max Weber faz do mundo moderno traz às nossas reflexões temas os mais diversos, influenciando sobremaneira o pensamento e a prática da cultura contemporânea, ao se preocupar em compreender as ações e os valores humanos. Ao estudar o processo de racionalização no Ocidente, provoca discussões na área da ciência, da ética e, correlativamente, na educação, possibilitando ampliarmos nosso entendimento sobre qual o sentido, o significado e o papel que devemos cumprir em relação ao conhecimento e ao ensino. O objetivo principal da educação é proporcionar aos alunos um conteúdo que incentive a liberdade de reflexão. Para isso, é preciso que o professor adote uma ética não partidária na sala de aula, apresentando um conteúdo que não exponha a sua opinião política e, se o fizer, que tenha a honestidade de dizer que o está fazendo. Assim, é de extrema importância que o professor mantenha uma posição neutra para que, não só na sala de aula, mas também fora dela, o aluno possa refletir e questionar o que observa, experimenta e decide. Somente assim a conduta do professor estaria condizente com o processo de racionalização de nossa cultura.
Issue Date: 
1-Aug-2010
Citation: 
Educação e Pesquisa. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, v. 36, n. 2, p. 585-598, 2010.
Time Duration: 
585-598
Publisher: 
Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo
Keywords: 
  • Modernity
  • Disenchantment of the world
  • Pedagogical action
  • Polytheism of values
  • Ethics
  • Modernidade
  • Desencantamento do mundo
  • Ação pedagógica
  • Politeísmo de valores
  • Ética
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022010000200011
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/127264
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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