Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127478
- Title:
- Fotografias escolares: a leitura de imagens na história da escola primária
- School Photographs: the image reading in the history of primary school
- Souza, Rosa Fátima de
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 0104-4060
- This research consists in photograph reading, more specifically, school photographs related to primary teaching in the city of Campinas, between 1897 and 1950. It is based on a heritage constituted of 55 images that analyzes four categories of photographs: school architecture, student classes, teaching body and school activities, these categories illustrate the discourse about school, human contexts and social relations revealed by those images. The text also focuses the iconography documentation relevance for History of Education research, specially, about educational institutions.
- Este estudo compreende a leitura de fotografias, especificamente, fotografias escolares referentes ao ensino primário na cidade de Campinas, no período de 1897 a 1950. Com base em um acervo constituído de 55 imagens, analisa quatro categorias de fotografias: arquitetura escolar, classes de alunos, corpo docente e atividades escolares; assinalando o discurso sobre a escola, os contextos humanos e as relações sociais reveladas pelas imagens. O texto destaca, também, a relevância da documentação iconográfica para o estudo da História da Educação, em especial, o estudo das instituições educativas.
- 1-Dec-2001
- Educar em Revista, n. 18, p. 75-101, 2001.
- 75-101
- Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
- Image reading
- Fundamental School History
- School photographs
- Iconography sources
- Leitura de imagens
- História da Escola Primária
- Fotografias escolares
- Fontes iconográficas
- http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602001000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/127478
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.