You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127557
Title: 
Avaliação de produções escritas em português para falantes de outras línguas em contexto teletandem: contribuições para a formação inicial de professores
Author(s): 
Brocco, Aline de Souza
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This research work aims at investigating the characteristics of the evaluation of written textual productions carried out by teachers in pre-service, undergraduate students of Language, Arts and Literature major at UNESP-São José do Rio Preto. Such an assessment was performed as a part of the tasks proposed by their professors in a context called integrated institutional teletandem, in which university students in Brazil interact with American university students in order to learn each other's language. What differentiates the integrated institutional teletandem from the nonintegrated or independent teletandem is that the former is an integral part of foreign language students' academic and pedagogical tasks in undergraduate major. The main research instruments in this work are both the written textual productions in Portuguese as foreign language (FL) assessed by teachers in training and the interaction diaries produced by them. The first stage of the research consists of finding the characteristics of the assessment carried out by Portuguese proficient interactants in correcting the written productions and the learners' competences (grammatical, sociolinguistic, discursive, strategic and intercultural) prioritized by them. In the second stage, we seek to find teacher competences (implicit, applied and linguistics) in the interaction diaries produced by Brazilian interactants and verify how assessment of written production in integrated institutional teletandem can contribute to teacher education. The analysis of the assessment of written productions revealed the students' focus on the direct or resolution correction and a tendency for an analytic rather than a holistic evaluation. Furthermore, we observe a direction in formative evaluation approach, as the learners' inadequacies were taken as evidence of their difficulties, leading to a debate that sought to solve these problems ...
  • O objetivo desta pesquisa foi investigar as características da avaliação de produções textuais escritas realizada por professores em formação, alunos do curso de Letras da UNESP-São José do Rio Preto. Essa avaliação era efetuada como parte das tarefas propostas por seus professores em um contexto denominado teletandem institucional integrado, no qual alunos universitários no Brasil interagem com estudantes universitários estadunidenses com o propósito de aprender a língua um do outro. O que diferencia o teletandem institucional integrado do teletandem não integrado ou teletandem independente é que o primeiro é parte integrante das atribuições acadêmicas e pedagógicas do aluno de língua estrangeira em curso de licenciatura. O principal instrumento de pesquisa deste trabalho são as produções escritas em língua portuguesa como LE avaliadas pelos professores em formação e os diários de interação também produzidos por eles. Na primeira fase da pesquisa, buscouse encontrar as características da avaliação realizadas pelos interagentes proficientes em português na correção da produção escrita e as competências (gramatical, sociolinguística, discursiva, estratégica e intercultural) dos aprendentes priorizadas por eles. Na segunda etapa, buscamos encontrar as competências de professor (implícita, aplicada e linguística) nos diários de interação produzidos pelos interagentes brasileiros e verificar as contribuições da avaliação da produção escrita no teletandem institucional integrado na formação de professores. A análise das avaliações das produções escritas revelou um foco dos estudantes na correção direta ou resolutiva e uma tendência para a avaliação analítica e não holística. Além disso, observamos um direcionamento da avaliação com enfoque formativo, visto que as inadequações dos aprendentes eram tomadas como um indício de suas...
Issue Date: 
2014
Citation: 
BROCCO, Aline de Souza. Avaliação de produções escritas em português para falantes de outras línguas em contexto teletandem: contribuições para a formação inicial de professores. 2014. 201 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.
Time Duration: 
201 f. : il. color., tabs.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Linguistica aplicada
  • Lingua portuguesa - Estudo e ensino - Falantes estrangeiros
  • Língua portuguesa - Português escrito
  • Professores de português
  • Redação - Avaliação
  • Ensino a distância - Ensino auxiliado por computador
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/127557
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.