You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/127978
Title: 
A escuta musical no Monismo de Triplo Aspecto
Author(s): 
Aguiar, Vinícius Jonas de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Abstract: 
  • In this research we discuss the role of the neuroscientific and the phenomenological approaches of the musical listening according to the Triple Aspect Monism. We initiate describing those two different approaches of the same activity pointing out that the neuroscience of music provides explanations from a third person perspective of what happens to the brain while the subject listens to music, while composers and music educators focus on how we experience the different ways of listening to music. On one hand, in neuroscientific researches we notice descriptions of musical listening based on simple sound stimulus and, in some recent data, based on parts of music of different styles. In the phenomenological approach, several aspects that influence the way we perceive music are taken into consideration, even though that approach is not based on data about the brain functioning. Aiming to establish a complementarity between those approaches, considering they are both important to understand the musical listening activity, we assume the ontology proposed by the TAM. That ontology considers Nature as composed by three irreducible aspects and, therefore, it becomes clear that each approach on the musical listening is providing descriptions on different aspects that compose the musical phenomenon.
  • Nesta pesquisa discutiremos o papel das abordagens neurocientífica e fenomenológica da escuta musical segundo o Monismo de Triplo Aspecto. Iniciamos com a descrição dessas diferentes abordagens da mesma atividade apontando que a neurociência fornece descrições em terceira pessoa sobre o funcionamento do cérebro durante a escuta musical, enquanto compositores e educadores musicais focam em descrições sobre como experienciamos as diferentes formas de ouvir música. Por um lado, nas pesquisas da neurociência da música, notamos descrições sobre a escuta musical baseadas em estímulos sonoros simples e, em alguns casos mais recentes, trechos de músicas de diferentes gêneros. Nas abordagens fenomenológicas diversos aspectos sutis que influenciam a forma como percebemos a música são levados em conta, apesar de tais pesquisas não se pautarem em dados sobre o funcionamento cerebral. Com o intuito de estabelecer uma complementaridade entre tais abordagens, julgando que ambas são relevantes para a compreensão da escuta musical, assumimos como base a ontologia proposta pelo MTA, segundo a qual a Natureza é composta por três aspectos irredutíveis. Nesse sentido, fica claro que cada uma dessas abordagens oferece descrições sobre diferentes aspectos que compõe o fenômeno musical.
Issue Date: 
29-May-2015
Citation: 
AGUIAR, Vinícius Jonas de. A escuta musical no Monismo de Triplo Aspecto. 2015. 86 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2015.
Time Duration: 
86 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Música (Aspectos fisiológicos)
  • Neurociência cognitiva
  • Cognição
  • Teoria do conhecimento
  • Knowledge, Theory of
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/127978
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.