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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/128059
Title: 
Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília
Author(s): 
Freitas, Idelma Pires de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This research investigates the implications of Educational Achievement Assessment System Marilia (SAREM) in the management of two public schools in the municipality of elementary school. Therefore defined three areas: curriculum, management and political-pedagogical project. For the research was carried out literature about the contexts of influence, production of legal texts, practice and events leading to external evaluation of education policy in recent decades. This research is guided by the qualitative perspective, to carry out literature, analysis of documents, interviews and questionnaires. This set of materials revealed that the conceptions about Sarem are contradictory. The evaluation is perceived by respondents as guiding management in schools, influencing the development of the political-pedagogical project and the teacher's job when printing guidelines. But reveal the results of external evaluations represent the advancement of quality education developed in the municipality. However, it can be concluded that the system management uses the results of this external evaluation to control the educational process to determine the curriculum, direct the teacher's work in trying to achieve equity in its education system and achieve good results.
  • Esta pesquisa buscou analisar as implicações do Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar de Marília (SAREM) na gestão de duas escolas municipais de Ensino Fundamental do município. Para tanto se definiu três eixos: currículo, gestão e projeto político-pedagógico. Para a pesquisa foi realizado levantamento bibliográfico sobre os contextos de influência, de produção de textos legais, da prática e dos efeitos que conduziram à política de avaliação externa da educação nas últimas décadas. Esta pesquisa se orienta pela perspectiva qualitativa, ao realizar levantamento bibliográfico, análise dos documentos, entrevista e questionários. Este conjunto de material revela que as concepções acerca do SAREM são contraditórias. A avaliação é percebida pelos entrevistados como norteadora da gestão nas escolas, influindo na elaboração do projeto político-pedagógico e no trabalho do professor ao imprimir diretrizes. Mas revelam que os resultados das avaliações externas representam o avanço da qualidade da educação desenvolvida no município. Porém, pode concluir que a gestão do sistema utiliza os resultados desta avaliação externa para controlar o processo educativo ao determinar o currículo, direcionar o trabalho do professor na tentativa de alcançar equidade em seu sistema de ensino e atingir bons resultados.
Issue Date: 
24-Mar-2015
Citation: 
FREITAS, Idelma Pires de. Análise do sistema de avaliação do rendimento escolar de Marília. 2015. 133 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2015.
Time Duration: 
133 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Avaliação educacional
  • Responsabilidade educacional
  • Curriculos
  • Educação - Finalidades e objetivos
  • Education Evaluation
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/128059
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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