You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/128212
Title: 
Elementos psicomotores e fatores sociais relacionados ao desenvolvimento motor e dificuldades de aprendizagem em crianças ingressantes no ensino fundamental
Author(s): 
Ros, Amanda Olinda Bertuzzo
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • In humans, psychic and motor skills are interdependent, and therefore, cannot fail to take into account the influence of a good psychomotor development in the prevention of learning difficulties. Another factor that interferes with the learning process is the social. Family problems, socioeconomic status of the child, among others, may be associated with learning difficulties and, consequently, the student's performance. Therefore, the aim of this study was to investigate through the elements of psychomotor, if a delay in neuropsychomotor development may be related to the presence of learning problems in children entering elementary school. Also, determine whether there were differences regarding the presence or absence of these difficulties in students from middle and low social class and have family problems or not. For this, we analyzed two classes of 49 students from 1 year of elementary education at a public school in the city of Bauru/SP, aged between 6 and 7 years. These students were tested for the ENE proposed by Lefèvre (1976) to assess the maturity of the nervous system. A pre-designed questionnaire was answered by the teachers of classes to know students' academic performance, learning difficulties presented by them, social status and the presence of family problems. All students participating in the survey had the term sheet signed by the parents, allowing participation in the study. To reach the results, we applied the Anova and Tukey test for comparison analysis of mean age in the performance of ENE. To investigate the existence of a relationship between performance in the ENE and learning difficulties, we used the calculation of Pearson correlation. To analyze the difference in average scores of learning disabilities in students from different social classes and among those who had family problems or not, comparative graphs were used with the averages obtained from the questionnaire answered by the teachers for each learning...
  • Sabe-se que no ser humano, psiquismo e motricidade são interdependentes, e por essa razão, não se pode deixar de levar em conta a influência de um bom desenvolvimento psicomotor na prevenção de dificuldades escolares. Outro fator que interfere no processo de aprendizagem é o social. Problemas familiares, condição socioeconômica da criança, dentre outros, podem estar associados às dificuldades de aprendizagem e, consequentemente, ao rendimento escolar do aluno. Sendo assim, o objetivo desse trabalho foi investigar através dos elementos da psicomotricidade, se um atraso no desenvolvimento neuropsicomotor pode ter relação com a presença de dificuldades de aprendizagem em crianças ingressantes do ensino fundamental. Além disso, averiguar se havia diferença com relação à presença ou não dessas dificuldades em alunos de classe social média e baixa e que apresentam ou não problemas no contexto familiar. Para isso, foram analisados 49 alunos de duas turmas de 1º ano do ensino fundamental de uma escola municipal da cidade de Bauru/SP, com idade entre 6 e 7 anos. Esses alunos foram submetidos aos testes do ENE (Exame Neurológico Evolutivo) proposto por Lefèvre (1975) para avaliação da maturidade do sistema nervoso. Um questionário pré-elaborado foi respondido pelas professoras das turmas para se conhecer o desempenho escolar dos alunos, dificuldades de aprendizagem apresentadas por eles, condição social e presença de problemas familiares. Todos os alunos participantes da pesquisa tiveram o termo de compromisso assinado pelos pais, autorizando a participação no estudo. Para chegar aos resultados, aplicou-se o Teste Anova e Teste de Tukey para análise de comparação das médias de idade no desempenho do ENE. Para investigar a existência de relação entre o desempenho no ENE e as dificuldades de aprendizagem, utilizou-se o cálculo da correlação de Pearson. Para analisar a diferença de médias da pontuaçao das..
Issue Date: 
2011
Citation: 
ROS, Amanda Olinda Bertuzzo. Elementos psicomotores e fatores sociais relacionados ao desenvolvimento motor e dificuldades de aprendizagem em crianças ingressantes no ensino fundamental. 2011. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Disturbios da aprendizagem nas crianças
  • Dificuldades no Ensino
  • Classes sociais
  • Famílias com problemas
  • Inabilidade na leitura
  • Disturbios da aprendizagem
  • Learning disabled children
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/128212
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.